AMD:s teknik Anti-Lag+ fick en rätt kortlivad karriär då AMD tog bort tekniken från sina drivrutiner efter rapporter om att användare blivit avstängda från onlinespel på grund av tekniken. Nu är den bekräftad vara på väg tillbaka ”inom kort”.
AMD:s svar på Nvidia Reflex går under namnet Anti-Lag+ och ska erbjuda lägre input lag och sänka latens på datorer. Speciellt hos användare som använder sig av FSR 3 med Fluid Motion Frames som likt Nvidias Frame Generation i DLSS 3 introducerar högre latens i system som använder sig av interpolerade bildrutor för att ge spel ett bättre flyt.
AMD valde en annan väg än Nvidia och gjorde Anti-Lag+ till en del av själva Radeon-drivrutinerna. Användare kunde aktivera tekniken över hela brädet inifrån AMD:s mjukvarusvit HYPR-RX. Detta innebar att spelutvecklare inte behövde manuellt lägga till stöd för tekniken i sina spel då den kunde aktiveras i specifika spel av användarna själva. Dessvärre innebar det att AMD:s drivrutiner gjorde förändringar i spelfilerna vilket resulterade i att flera användare blivit avstängda från olika spel efter att deras antifuskprogram flaggat förändringarna Anti-Lag+ gjorde.
AMD valde till slut att ta bort drivrutinerna som innehöll Anti-Lag+ från sin hemsida och lovade att tekniken skulle återintroduceras vid ett senare tillfälle. Nu har AMD:s Frank Azor bekräftat via X att tekniken snart kommer tillbaka. Dessvärre bekräftar han inte exakt när AMD:s andra försök blir tillgängligt utan säger endast ”inom kort”.
Yes, coming soon.
— Frank Azor (@AzorFrank) February 14, 2024
Huruvida tekniken kommer kunna aktiveras på samma sätt som förut återstår att se. Det är inte omöjligt att AMD behövt de fyra månader sedan Anti-Lag+ försvann för att ändra hur tekniken fungerar. Allt vi kan göra just nu är att vänta och se när tekniken blir tillgänglig igen och ifall den kommer ställa till med lika mycket problem som tidigare.