DirectX 12 Work Graphs är en ny funktion som nu lämnar teststadiet och lanseras skarpt till gränssnittet. Målet är att bättre dra nytta av grafikprocessorer och förhoppningsvis förhindra CPU-baserade flaskhalsar.

En ny funktion i DirectX 12 kallad Work Graphs siktar på att få processorer och grafikkort att arbeta mer i harmoni med varandra. Kort och gott handlar det om en effektivisering i arbetsflödet genom att låta grafikkortet arbeta mer parallellt med processorn istället för att behöva vänta på att processorn skickar information till grafikkortet innan det gör sitt jobb.

DirectX 12 Work Graphs låter processorn planera och organisera uppgifter för grafikkortet så grafikprocessorn kan börja arbeta med sina uppgifter mycket tidigare. Istället för att processorn ska behöva bli klar med samtliga uppgifter för att sedan skicka allt till grafikkortet innan något renderas på bildskärmen.

Bildkälla: Nvidia

Säg att en grafikprocessor jobbar med arbetsuppgift A och de komponenter som utför arbetet blir klara. Work Graphs låter grafikprocessorn hoppa direkt på nya arbetsuppgifter om det finns ledig plats hos passande komponenter. Istället för att behöva peta på processorn för en ny heluppsättning uppgifter som ska utföras.

Detta kan förhoppningsvis leda till mindre CPU-baserade flaskhalsar då grafikkorten kan mata sig själva med arbetsuppgifter. Huruvida tekniken kommer anammas på bredare front återstår dock att se då det är upp till utvecklare att implementera den i sina program eller spel.

Både AMD och Nvidia har lanserat drivrutiner med stöd för DirectX 12 Work Graphs. På AMD:s sida är det endast RDNA 3-baserade grafikkort som har stöd för tekniken. Nvidia har stöd för tekniken på Ampere och Lovelace-baserade grafikkort med drivrutin 551.76 eller nyare. I skrivande stund har Intel inte publicerat någon drivrutin med stöd för tekniken.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments