AMD:s uppskalningsteknik FSR 2 har funnits tillgänglig hos Playstation 5 och Xbox Series X/S under en längre tid. Nu får konsolerna tillgång till FSR 3 och Frame Generation för att trolla fram extra fps.

Immortals of Aveum var ett av de första spelen på PC som fick tillgång till FidelityFX Super Resolution 3 från AMD. Inte långt efter lansering fick spelet tillgång till AMD:s senaste uppskalningsteknik och dess förmåga att trolla fram extra bildrutor baserat på vad grafikkortet tryckt fram tidigare.

Playstation 5 och Xbox Series X/S bygger även de på hårdvara från AMD. Hittills har konsolerna inte haft tillgång till mer än FSR 2 men detta har nu ändrats. Immortals på Aveum på konsol har nu fått FSR 3-stöd. Vilket innebär att även spelkonsoler kan låtsas som att hårdvaran är bättre än vad den faktiskt är. FSR 3 med Frame Generation ska enligt uppgifter bidra med en prestandaökning på cirka 72 procent i Immortals of Aveum på konsol.

Trots att spelet i fråga inte blev någon direkt smash hit bevisar det att Frame Generation kan fungera på spelkonsoler. Huruvida andra spelutvecklare kommer ta efter och implementera tekniken i sina spel även på konsol återstår dock att se. Med lite tur kanske till och med konsolspelare kan få uppleva ordentligt höga antal bildrutor per sekund. Det är ganska fina grejer.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments