Massive Entertainment och Ubisofts spel Star Wars Outlaws lanseras i slutet av månaden och nu har systemkraven avtäckts. Spelet ställer inte bara höga krav på hårdvaran utan rekommenderar även att spelare använder uppskalningstekniker för att titeln ska flyta på ordentligt.

Dåligt optimerade spel finns det gott om. Det är långt ifrån alla spel som polerats till den punkt att de flyter på riktigt bra direkt vid lansering. Det finns även spel som kommande Star Wars Outlaws som inte bara sätter höga krav på hårdvaran utan även rekommenderar att spelet renderas i en lägre upplösning och sedan skalas upp till spelarens upplösning. Oberoende på vilken av de fyra prestandanivåer man vill och kan lägga sig på.

Minimum (1 080p uppskalat från 720p vid 30 fps med låg grafik):
OS: Windows 10 eller Windows 11 (64-bit).
Processor: Ryzen 5 3600 eller Core i7-8700K.
Grafikkort: GTX 1660, RX 5600 XT eller Arc A750.
RAM: 16 GB.

Rekommenderat (1 080p uppskalat från 720p vid 60 fps med hög grafik):
OS: Windows 10 eller Windows 11 (64-bit).
Processor: Ryzen 5 5600X eller Core i5-10400.
Grafikkort: RTX 3060 Ti eller RX 6700 XT.
RAM: 16 GB.

Hög (1 440p uppskalat från 960p vid 60 fps med höga grafikinställningar):
OS: Windows 10 eller Windows 11 (64-bit).
Processor: Ryzen 7 5800X eller Core i5-11600K.
Grafikkort: RTX 3080, RTX 4070 eller RX 6800 XT.
RAM: 16 GB.

Ultra (4K uppskalat från 1 400p vid 60 fps med grafiken på Ultra):
OS: Windows 10 eller Windows 11 (64-bit)
Processor: Ryzen 7 5800X3D eller Core i7-12700K.
Grafikkort: RTX 4080 eller RX 7900 XTX.
RAM: 16 GB.

Spelet kommer även kräva 65 GB ledigt lagringsutrymme för att installeras och Ubisoft rekommenderar att det installeras på en SSD-enhet och inte en mekanisk hårddisk.

Det finns säkert spel där ute som har snäppet högre systemkrav. Däremot är det inte många spel som i systemkraven rekommenderar att man renderar titeln i 960p för att sedan skala upp det till 1 440p eller renderar spelet i 720p för att skala upp till 1080p. Uppskalningstekniker, interpolerade bildrutor och dylikt i alla ära men när utvecklare förlitar sig för mycket på dessa tekniker för att deras spel ska fungera har det gått lite väl långt.