Valve använder Proton för att få Windows-spel att fungera på Linux. Ett operativsystem som till exempel är grunden till SteamOS. Nya bevis pekar mot att företaget vill expandera till andra plattformar genom ARM-stöd.

Proton kan kort och gott förklaras som ett översättningslager som får spel utvecklade för Windows att fungera på operativsystem baserade på Linux. Valve har lagt en hel del tid och resurser på Proton under de senaste åren. Företagets handhållna speldator Steam Deck använder till exempel ett Linux-baserat operativsystem.

Nu har det kommit fram bevis som pekar mot att Valve just nu testar sätt att få speltitlar att bli kompatibla med ARM64-arkitekturen och kanske till och med Android. Hemsidan NotebookCheck har hittat flera olika inlägget i databasen för SteamDB för vad som ser ut att vara tester för en rad olika spel med ett Proton-lager ämnat för ARM applicerat.

Hur pass detta faktiskt kommer att resultera i något återstår att se. Bara för att Valve utför tester betyder inte detta att fullt ARM-stöd är på ingång för Proton eller populära speltitlar. Det kan helt enkelt röra sig om ingenjörer som vill se vad som är möjligt och huruvida det är värt att lägga tid och energi på att vidareutveckla idén eller ej.