Valve har nyligen uppdaterat sina avtal för spel på Steam. De nya riktlinjerna är mer stränga när det kommer till DLC och säsongspass för spel. Något som bör gynna spelare.

Mikrotransaktioner, DLC-paket, säsongspass och andra sätt för spelutvecklare att förse sig med en stadig ström intäkter från speltitlar är ingenting ovanligt. Att en utvecklare lovar ett visst antal DLC-paket eller en viss mängd innehåll med ett säsongspass för att sedan bryta sina löften är tyvärr inte heller helt ovanligt. Valve har nu uppdaterat sina riktlinjer för spelutvecklare för att få dem att hålla sina löften.

Kort och gott nämner Valve att säsongspass är ett löfte gentemot spelare. Ett löfte om framtida innehåll för spelen och Valve vill nu även se utvecklare ge lanseringsscheman för sådant innehåll. Företaget nämner att om utvecklare inte är redo att förklara exakt vad som inkluderas i ett DLC-paket eller säsongspass samt kan ge svar på när innehåller ska bli tillgängligt så borde de inte erbjuda sådant på Steam.

Lång historia kort kommer spelare nu kunna få pengar tillbaka om ett utlovat DLC läggs ned eller om ett säsongspass inte får allt innehåll som utlovats. Valve har helt enkelt tröttnat på att lita fullt ut på spelutvecklare för att sedan stå utan utlovade produkter på sin plattform.