Bethesda har redan tagit moddar som bär prislappar till flera storspel. Nu sägs Fallout 4 vara nästa spel i listan som ska implementeras med dessa modifikationer.

Spel som Skyrim och Starfield har redan moddar som kostar pengar. Detta genom utvecklaren Bethesdas Creation Club där spelare kan byta riktiga pengar mot en digital valuta att köpa och installera modifikationer för. Nu menar den Bethesda-fokuserade Youtube-kanalen JuiceHead att samma system kommer implementeras även i Fallout 4. Detta trots att spelet redan är tio år gammalt och har tusentals modifikationer redan tillgängliga.

Ser vi till de moddar som kommit till just Skyrim och Starfield handlar det om allt möjligt från nya NPC-karaktärer till helt nya uppdragskedjor. Beroende på modifikationernas storlek skiftar priset en aning men sällan är det något som är orimligt dyrt. Exakt varför man skulle välja att implementera systemet i ett så gammalt spel som redan har alla moddar man kan tänka sig tillgängliga utan kostnad.

Uppdateringen sägs även komma med en rad buggfixar och prestandaförbättringar. Däremot lär det handla om problem som redan har åtgärdats av moddare sedan länge. Uppdateringen har i skrivande stund inte bekräftats av Bethesda själva. Således bör informationen tas med en nypa salt.