Föga förvånande har Microsofts spelkonsol Xbox Series S satt begränsningar för ett kommande storspel. Denna gång är det Battlefield 6 men utvecklarna verkar ändå tacksamma för de restriktioner som satts på spelet.
Microsofts spelkonsol Xbox Series S är inte direkt något prestandamonster. Något som till exempel märktes av när Kingdom Come: Deliverance 2 fick sin spelvärld nedskalad tack vare konsolens hårdvara. Nu har det blivit dags igen och nu är det utvecklingen av Battlefield 6 som fått anpassa sig. Däremot verkar det vara en bra sak.
I en intervju med Kotaku nämner spelets tekniska ledare Christian Buhl hur Dice fick anpassa sig efter Xbox Series S och dess hårdvara. Enligt Buhl var det omkring ett halvår till ett år sedan som studion insåg att flera av spelets banor fick konsolen att krascha. Detta ledde sedan till att studion fick se över många av banorna, justera det som kunde justeras och sedan testa hur eller om de fungerade på Series S om och om igen.
I slutändan ska spelet enligt Buhl vara bättre och mer stabilt över samtliga plattformar tack vare de optimeringar som gjorts på grund av spelkonsolen. Buhl nämner att spelet nu ska vara väldigt väloptimerat, stabilt prestandan ska vara på topp.













