EA och Dice har nu färdigställt de slutgiltiga systemkraven för stundande Battlefield 6 och listat vad spelare behöver i sin dator för att driva spelet.
Battlefield 6 är precis runt hörnet och nu har vi fått de officiella systemkraven som kommer gälla när spelet faktiskt lanseras. EA och Dice har listat fyra nivåer av upplösningar, grafikinställningar och vilken hårdvara som krävs. Av systemkraven att döma har utvecklarna lyckats optimera spelet på en lång rad hårdvara och minimikraven är långt ifrån blodiga.
Kollar vi på minimikraven gäller de för spelande i 1 080p vid 30 bildrutor per sekund. Här vill Dice se ett Nvidia Geforce RTX 2060, AMD Radeon RX 5600 XT eller Intel Arc A380. Mängden videominne som behövs är sex gigabyte och processormässigt är det en Intel Core i5-8400 eller AMD Ryzen 5 2600 som gäller. Utöver detta är det minst 16 gigabyte RAM som behövs

Battlefield 6 kommer kräva DirectX 12, TPM 2.0 för spelets anti-fuskprogram och Windows 11. Det är möjligt att spela spelet på Windows 10 men kraven på TPM 2.0, UEFI Secure Boot och annat kvarstår samt att Dice rekommenderar att man aktiverar hårdvaruaccelererad GPU Scheduling.
Dice listar inga krav på några uppskalningstekniker förrän vi tittar på “Ultra++”. Denna nivå är för spelande i 4K-upplösning vid 144 bildrutor per sekund med höga grafikinställningar. Här krävs DLSS Super Resolution. Vill man spela i 4K med Ultra-inställningar vid 240 bildrutor per sekund eller mer krävs både DLSS Super Resolution och Multi Frame Generation.
För Ultra++ listas även Geforce RTX 5080 för grafikkortet samt en Intel Core 9 Ultra 285K eller AMD Ryzen 7 9800X3D som processor. Detta tillsammans med 32 gigabyte dual channel 4 800 MHz RAM och 90 gigabyte ledigt lagringsutrymme. Vi ser alltså ett stort spektrum av hårdvara i de officiella systemkraven. Något som förhoppningsvis innebär en trevlig spelupplevelse för de flesta.
Battlefield 6 kommer lanseras imorgon, den 10 oktober. Utöver systemkraven har vi även fått se exakt vad EA och Dice har planerat för speltiteln i form av nytt innehåll under de första månaderna efter lansering.













