Elon Musk gick nyligen ut med att chattroboten Grok kommer stå för ett helt AI-genererat spel innan slutet av 2026. Michael Douse hos Larian är dock allt annat än positivt inställd till idén på artificiellt framställda speltitlar.

Elon Musk har minst sagt stora planer och förhoppningar för sin språkmodell Grok. Modellen som skapats av Musks företag xAI ska nämligen börja generera faktiska spel inom en snar framtid. Musk hävdade tidigare i veckan att vi kommer få se ett helt AI-genererat spel från Grok stå färdigt innan slutet på nästa år.

Föga förvånande är det inte alla som är så värst entusiastiska angående Musks uttalande. Michael Douse från Larian, studion som gav oss bland annat Baldur’s Gate 3, är en av dem. Via X har Douse sågat Musks idé rejält.

Douse nämner bland annat att ”spelindustrin inte behöver fler matematiskt producerade gameplay-cykler”. Istället vill han se världar som människor faktiskt blir en slags del av. Han menar att AI absolut har en plats i industrin som ett verktyg men att alla verktyg i världen inte kan väga upp för dåliga visioner. Han fortsätter: ”AI kommer inte lösa de stora problemen i industrin som är ledarskap och framtidsvisioner”.

Larian-chefen säger att de som kommer lyckas inom spelindustrin är ”Folk som bygger något för folket”. Något som verkligen prickar rätt i en tid av otaliga cash grabs i olika former och allt fler speltitlar som känns mer och mer själlösa.

Vi får helt enkelt se vem av Douse och Musk som har den rätta inställningen i längden. xAI:s chattrobot som så sent som i juli gav sig själv namnet “MechaHitler” har lite mer än ett år på sig att färdigställa det ”Fantastiska spel” som Musk lovat oss.