I och med att 7.1-ljudkort introducerades, inte minst Sound Blaster Audigy2 ZS, föddes också behovet av ett högtalarpaket med 7.1-konfiguration. Den lite billigare serien Inspire anpassades raskt och resultatet blev Inspire T7700 som levererades med sju satelliter och en subwoofer. Jag själv och alla andra entusiaster som satt med ett Megaworks 5.1 väntade dock med spänning på att en efterföljare till det paketet skulle komma. Megaworks har ju tidigare varit flaggskeppet i flottan av högtalarpaket och det finns i två varianter, 510D och 550 THX.
Efter många rykten och spekulationer kom äntligen beskedet om att nya paketet skulle heta Gigaworks, ett passande namn på en efterföljare om jag får säga det själv. En första anblick avslöjade några mycket intressanta observationer. Satelliterna har gjorts om helt och hållet och är numera tvåvägs och mycket större och tyngre än tidigare. En ny kontrollenhet har tagits fram som tillsammans med en trådlös fjärrkontroll skall låta användaren ha maximal bekvämlighet i användandet av produkten. Mer om produkten och dess förbättringar berättar vi inne i själva recensionen.
Nya Gigaworks har inte bara imponerande
specifikationer, det väger också mest av alla högtalarpaket som jag någonsin
har testat. Ett transportmedel med gott om plats och en kompis att hjälpa
dig att bära rekommenderas som två viktiga saker att ta med sig till postens
utlämningsställe. Detta på grund av att paketet faktiskt väger över 35 kilo
och själva kartongen är otymplig och saknar handtag eller hål att bära i.
Creative Gigaworks S750: Specifikationer
|
|
Total effekt: | 700 Watt |
Frekvensomfång: | 25 Hz – 40 kHz |
SNR (Signal-To-Noise): | 99 dB |
SPL: | 116 dB |
THD: | 0,1% THD vid 8 ohm, 1 kHz |
Satelliter: | 70 Watt |
Centerhögtalare fram: | 70 Watt |
Subwoofer: | 210 Watt |
Satelliternas storlek/vikt: | 115mm X 165mm X 125mm |
Centerhögtalare storlek/vikt: | 115mm X 165mm X 125mm |
Subwooferns storlek/vikt: | 315mm X 350mm X 355mm |
Kablar: | 3 st. högtalarkablar, 3 meter 2 st. högtalarkablar, 5 meter 2 st. högtalarkablar, 7 meter 1 st. linjekabel för 7.1-ljud, analog |
Anslutningar: | Linjeingångar (7.1, analoga) Linjeingång (analog, stereo) Utgång för hörlurar Anslutning för strömkontakt Anslutning för kontrollenhet Anslutning för M-PORT™ Anslutning för högtalare (RCA) |
Ungefärligt pris: | Lägst: 3880:- Medel: 4333:- Högst: 4634:- Källor: 10 st |
Paketet levereras med följande komponenter:
7 st. satellithögtalare
1 st. bashögtalare
1 st. kontrollenhet, trådbunden
1 st. fjärrkontroll, trådlös
6 st. högtalarfötter
1 st. bildskärmsfot, nedåtriktad
7 st. högtalarkablar på 3, 5 och 7 meter
1 st. Linjekabel för 7.1-ljud, analog
1 st. bruksanvisning
1 st. kabel för strömförsörjning
Vad det gäller prissättningen så ligger GigaWorks långt under det rekommenderade butikspriset på 6500 SEK.
Alla högtalaranläggningar har ju sina
specifikationer och funktioner och ibland önskar man lägga till saker medan
andra gånger känns det som om paketet har för många funktioner som ändå inte
kommer användas. Konsumenterna måste således se till sina behov när man
väljer produkt och därigenom lägga sig på en lämplig nivå.
Personligen så har jag efterfrågat den första
funktionen länge och det är inget mindre än en fjärrkontroll för att styra
paketets vanliga funktioner. Tidigare så har konsumenten varit begränsad
till en trådbunden kontrollenhet, vilket enligt mig inte alls passar ihop
med dagens bekvämliga livsstil.
På fjärrkontrollen kan du först och främst slå
på och av systemet och samtidigt också med en knapp stänga av ljudet, vilket
är lämpligt om telefonen ringer eller liknande. Vidare kan du höja och sänka
nivån på respektive högtalare eller områden kanske jag ska säga. Med områden
menar jag alltså de främre högtalarna, sidohögtalarna och de bakre
högtalarna där du justerar nivån på båda högtalarna med samma knapp (vänster
och höger). Du kan här också justera nivån på diskanten och basen, något som
jag själv gör väldigt ofta beroende på vilken typ av musik eller ljudkälla
som jag väljer att spela upp från.
Självklart medföljer även en trådbunden
kontrollenhet med högtalarsystemet. Dessa primära användningsområde är dock
i närheten av ljudkällan, eller datorn som det normalt sett är, eftersom
längden på kabeln är begränsad.
På framsidan av kontrollenheten sitter det en
rad med lysdioder som vardera representerar en inställning. Dessa
inställningar är samma inställningar som du kan göra via fjärrkontrollen och
när lampan för aktuell inställning lyser kan du använda funktionsknapparna
för att justera. På kontrollenhetens framsida sitter också en mottagare för
fjärrkontrollen som i detta fall använder sig av IR.
Kontrollenheten är väldigt användarvänlig,
även om den nu kan se krånglig ut vid en första anblick. Du väljer helt
enkelt funktion med knappen som heter select och sedan höjer eller sänker du
nivån på den valda funktionen med knapparna för plus och minus. En knapp
längst till vänster stänger av eller slår på enheten, precis som på
fjärrkontrollen.
Knappen som heter upmix har precis den funktionen, det vill säga du tillåts
använda alla högtalarna som levereras med systemet med din befintliga
utrustning, även fast den kanske inte är anpassad för 7.1-ljud. Enkelt
förklarat så tar den 5.1- eller 6.1-ljud och skapar 7.1-ljud genom att mixa
uppåt till rätt antal kanaler. Det kan till exempel röra sig om en extern
DVD-spelare som har utgång för 5.1-ljud där du utnyttjar alla högtalarna i
paketet och upmixfunktionen för att åtnjuta en fullfjädrad
lyssnarupplevelse.
På framsidan av kontrollenheten finns det
också en vanlig linjeingång för en 3,5 millimeter stereokontakt. Här
ansluter du din bärbara CD-spelare, MP3-spelare eller någon annan utrustning
som du vill spela upp ljud från. Du kan också direkt ansluta ett par
hörlurar till kontakten som sitter längst till höger.
Förutom dessa två kontakter så har du en M-PORT för inkoppling av din MuVo
NX, MP3-spelare. Denna ansluter du direkt till kontrollenheten för att spela
upp innehållet i spelaren, utan batteri eller något annat. Detta är samma
typ av M-PORT som sitter på andra populära högtalarpaket från Creative, till
exempelvis Inspire T7700 och I-Trigue L3500.
Precis som i de tidigare paketen i samma
serie, Megaworks 510D och Megaworks 550 används en förstärkare med
BASH-tekniken. BASH står för Bridged Amplifier / Switching Hybrid och man
kan säga att det är en blandning av förstärkare från klass A, B och D samt
ett nätaggregat. Förstärkare i klass A och B förknippas med mycket hög
ljudkvalité medan förstärkare i klass D har sämre kvalité men mycket högre
effektivitet. BASH är en kombination av de två där så hög effektivitet som
möjligt erbjuds men utan att för den delens skull kompromissa med kvalitén.
Effektiviteten erhålls genom att den digitala konverteraren analyserar
ljudsignalen och i realtid justerar nätaggregatet så att precis rätt
spänningsnivå skickas ut till högtalarna, och i korta drag kan man säga att
det är en kombination av digitalt slutsteg och digitalt nätaggregat.
På baksidan av förstärkaren eller subwoofern
som vi kan kalla den, eftersom det är i en och samma låda, sitter
anslutningarna för alla högtalarna. Kablarna som medföljer är väl tilltagna
och borde räcka till för de flesta. Anslutningarna är av vanlig typ,
RCA-kontakt, och det går att förlänga dem med en vanlig förlängningskabel
eller helt enkelt förlänga i andra änden där kabeln är naken.
Inkoppling av ljudkälla sker med analoga
kablar, fyra till antalet, om man väljer att använda alla åtta kanalerna
eller 7.1-ljud. Kablarna och kontakterna är färgmärkta, precis som många
ljudkort är idag vilket underlättar inkopplingen. Vill man bara använda sig
av en ljudkälla som har stereosignal kopplar man in en kabel på grön ingång,
det vill säga den som heter front. Kontrollenheten kopplar du in med två för
ändamålet olika kablar, en som liknad en mini-DIN-kontakt (fast med fler
poler) och en vanlig 3,5 millimeter stereokontakt.
Alla tillverkare försöker ju vara
nytänkande när det kommer till utformningen av en ny produkt, dock finns det
ju talesätt som säger att man inte ska ändra på ett vinnande koncept. Nu är
det ju inte så att jag har inte något personligt favoritutseende utan det
blir mer så att man fastnar för en produkt som man tycker om och automatiskt
så tycker man att den ser bra ut också. Det är ungefär så att helheten gör
produkten, om ni förstår vad jag menar.
Vid en första anblick så märker vi att
Creative har ungefär samma typ av utseende på sina nya högtalare i
jämförelse med Megaworks 550 THX. Detta paket har vi för övrigt testat
tidigare här på NordicHardware.com och du kan läsa mer om det genom att
klicka här.
Om vi återgår till mina första tankar om satelliterna så måste jag säga att
viktmässigt så är det stor skillnad mellan dem. De nya satelliterna väger
betydligt mer och känns stabilare på något sätt.
På baksidan ser vi samma typ av
inkopplingsmöjligheter som på tidigare modeller och även skruvhål för att
montera benen och ett hål för att fästa högtalaren på väggen. Återfjädrande
kontakter tycker jag personligen är att föredra även om det också är en
smaksak. Vill man förlänga kablarna kan man löda på extra kablar här, eller
skarva med en förlängningssladd med RCA-kontakter i den andra änden.
När högtalarskyddet tas bort avslöjas dock en
stor nyhet. Högtalarna är numera tvåvägs istället för en satellit med ett
ensamt element. Det är alltså en helt ny utformning som borde borga för att
ljudet är konstant över hela registret, utan toppar och dalar på registret.
Detta återkommer vi till under testet.
Satellithögtalarna består alltså av dubbla
element som vardera koncentrerar sig på sitt frekvensområde, för att du som
lyssnare skall få så bra ljudåtergivning som möjligt. Mellanregistret (den
större högtalaren i satelliten) består av ett polypropylene-element.
Materialet som elementet är tillverkat av är en blandning av plast och
fiber och på grund av dess sammansättning tål det höga temperaturer och
fukt. Detta är ett mycket vanligt material i högtalare.
Diskanten är en 1" supertweeter av titanium och dess primära funktion är att
reproducera ljud högt upp i frekvenserna, upp till 20 kHz och över. Nu
kanske ni ställer er frågande till hur man med ett mänskligt öra kan
uppfatta frekvenser över 20 kHz, och det är en mycket bra fråga. Även om man
kanske inte hör dem i vanlig benämning så uppfattar kroppen, eller hjärnan
rättare sagt, dem och de registreras och lägges samman med den totala
ljudupplevelsen. Självklart är det ju så att förutom de frekvenserna som nu
eventuellt hamnar över 20 kHz så koncentrerar den sig på de som är under 20
kHz, där det behövs förstärkning.
Alla satelliter är exakt likadana förutom en
som till utseendet skiljer sig lite från de andra. Det är den främre
centerhögtalaren som har fått en liggande design istället för en stående.
Detta har sin naturliga förklaring och det är självklart så att den är tänkt
att placeras på skärmen eller tv-apparaten för att leverera talet i filmerna
till exempelvis.
På undersidan av centerhögtalaren sitter det
små gummifötter som gör att den står kvar var man än placerar den, det vill
säga den glider inte.
Innan vi går vidare till subwoofern så tänkte
jag att vi ska jämföra de nya satelliterna mot de gamla som levereras med
Megaworks 510D och Megawork 550THX. Nu är det ju så att även dessa två
paket har satelliter som skiljer sig åt, men inte storleksmässigt. Till vänster
alltså en satellit från Megaworks 550THX och till höger en satellit från Gigaworks
S750.
Som ni kan se så är det en betydlig skillnad mellan de två, där Gigaworks
har en storleksmässig fördel.
Den nya baslådan som levereras med Gigaworks
är cirka 30% större till volymen i jämförelse med den som levereras med Megaworks
550THX. Anledningen är enkel, det måste finnas utrymme för att spela högre
och det tillåter en låda med större volym. Denna låda är portad, det vill
säga det finns ett hål i lådan där ett så kallat basreflexrör sitter monterat.
Detta gör att man kan spela högre än med en låda som är sluten, dock är det
viktigare att man har stämt av lådan korrekt för att undvika blåsljud av olika
slag. Creative har dock valt att montera ett rör med rundande kanter både
utanpå och inuti lådan, för att minimera riskerna för just blåsljud vid vissa
frekvenser.
Basen har en storlek av åtta tum eller i runda
slängar 20 centimeter och är monterad nedåt, mot golvet. Ett galler av plåt
skyddar elementet mot föremål och fötter på lådan bidrar med ett mellanrum
så att den inte står direkt mot golvet. Elementet är ventilerat på baksidan
vilket teoretiskt sett skall göra det möjligt för det att leverera mer
akustisk output per watt och samtidigt minska belastningen på förstärkaren.
Självklart är vi lite sugna på att se
elementet utan att behöva kika in genom de små hålen i gallret och således
skruvade vi helt enkelt bort det.
Elementet i sin nakenhet. Här kan vi se med
egna ögon att det är ett så kallat long throw-element vilket betyder att
slaglängden är längre än på ett vanligt element, vilket gör att det kan
återge ljud långt ner i frekvenserna.
Kraftig utrustning kräver kraftig kylning och
även om nu detta paket inte har någon aktiv kylning så sitter det en massiv
kylfläns på baksidan av subwoofern där förstärkaren sitter på insidan. Tänk
på att inte placera denna låda med flänsen mot en vägg och inte mot någon
värmekälla som till exempelvis ett värmeelement.
Inkopplingen för strömförsörjningen ser ni på den sista bilden.
Då har vi kommit fram till avdelningen som
skall behandla högtalarsystemets ljudkvalité och som vanligt så har vi
genomfört vissa tester av produkten och bedömt den på ett antal punkter.
Val av media till produkttester av denna typ är alltid ett dilemma, då
personlig smak och tycke har en tendens till att påverka omdömet. Vi
försöker dock använda oss av genomgående neutrala testspår men som
alltid så är det ju mina personliga uppfattningar om högtalarsystemet
som förmedlas i detta test. Alla tycker vi ju om olika typer och former
av musik och därför är det alltid bra att lyssna på en produkt
personligen innan man beslutar sig för att införskaffa den.
Testsystem |
|
Operativsystem: |
Windows XP Professional SP1
|
Grafikkort: |
Chaintech nVidia FX5200
|
RAM minne: |
512 MB, ExtremeDDR 400
|
Moderkort: |
ASUS P4S800
|
Processor: |
Intel Pentium 4 2,4 GHz
|
Ljudkort: |
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
|
Drivrutiner: |
DirectX 9.0b
Detonator 53.03 |
Den huvudsakliga ljudkällan i detta test
är datorn som ni ser specifikationerna på ovan. Dock har vi också i
syfte av att dubbelkolla vårt omdöme kopplat in högtalarpaketet till en
XBOX, en extern DVD-spelare och en vanlig CD-spelare. Eftersom vi funnit
att det presterar genomgående lika på alla produkter så kommenterar vi
bara enligt nedanstående uppdelning per media.
|
IASCA Competition CD
|
Detta är den officiella CD-skivan som används vid bedömning vid så kallade tävlingar i billjud.
| |
Mediatyp: |
Demo-CD
|
Ljudformat: |
CD-audio (44,1 kHz, 2
kanaler 1,4112 Mbps) |
IASCA-skivan innehåller väldigt många
klassiska ljudspår, vilket är väldigt vanligt förekommande vid bedömning
av ljudsystem i billjudstävlingar. Här kommer verkligen fördelarna fram
för de nya satelliterna som är tvåvägs istället för utrustade med ett
ensamt element. Cymbaler och andra liknande instrument återges
kristallklart tack vare de nya diskanterna och hela orkestern får en
slags dynamik som gör att man att den blir levande så att säga. Tyvärr
måste jag säga att dessa typer av musikspår aningen försämrats i
jämförelse med föregående system vad det gäller baslådan, som är mycket
kraftigare i denna version. Man får se till att justera ner nivån på
basen för att den inte ska få allt för stort utrymme att dominera
mellanregistret. Diskanterna klarar av att hävda sig, men det är just
mellanregistret som kan bli lidande vid allt för höga nivåer av bas. En
klar fördel är det om man har ett ljudkort som klarar av att ställa
delningsfrekvensen till baslådan separat, som t.ex. Audigy2. Då kan man
ställa upp den på runt 120 Hz för denna typ av musik.
|
BASS Mekanik
|
Precis som det låter så är ljudspåren på denna skiva anpassade för tävling i så kallad dB-dragrace där målet är att spela så högt som möjligt.
| |
Mediatyp: |
Demo-CD, inriktning bas
|
Ljudformat: |
CD-audio (44,1 kHz, 2 kanaler
1,4112 Mbps) |
Den andra skivan är som sagt gjord för att tävla i dB-dragrace där det
gäller att spela så högt som möjligt. Vi har använt oss av denna skiva
för att testa vilken frekvensåtergivning som baslådan har, i jämförelse
med angivna specifikationer. Vi börjar rätt lågt och märker av ett litet
område mellan 15 och 18 Hz där man faktiskt uppfattar basfrekvenserna.
Efter detta blir det ett hopp upp till 28 Hz där man börjar känna av dem
fast ändå inte riktigt urskilja dem med örat. Vid 31 Hz kommer första
hörbara frekvensen, något högre än de 25 Hz som tillverkaren angivit. Ha
i åtanke att några Hz upp eller ner här inte direkt spelar någon större
roll och att det är test där vi personligen lyssnar.
Vidare upp på skalan märker vi att lådan presterar som bäst, eller ska
vi kanske säga högst runt 45 Hz och fortsätter att spela väldigt högt
uppåt i frekvenserna. Baslådan har inga tendenser till att producera
blåsljud och den slår heller inte igenom, även fast vi låter den spela
på högsta volym med nivån på basen vid cirka 80% av maximal nivå. Detta
är helt klart ett resultat av att volymen på lådan utökats med 30%.
|
The Corrs – In Blue
|
En mycket bra skiva från The Corrs på det nya och spännande formatet DVD-Audio.
| |
Mediatyp: |
DVD-Audio
|
Ljudformat: |
DVD-Audio
(192 kHz, 2 kanaler 9,6 Mbps eller 96 kHz, 6-8 kanaler 6,144 Mbps) |
Det finns en stor nackdel med DVD-audio,
det är så beroendeframkallande bra ljud att man inte vill lyssna på en
vanlig CD eller ett MP3-spår en enda gång till i sitt liv. Vad sägs om
att åtnjuta din favoritmusik i 7.1 med 96 kHz och 24 bitar? Som om inte
det vore nog så är hela ljudscenen väl uppdelad och det känns verkligen
som om du står mitt i ett människohav på en konsert med full inlevelse.
Även här får man trimma in systemet lite för att få det optimalt, dock
kan man sänka delningsfrekvensen till runt 110 Hz och öka nivån på basen
något.
Efter att ha gått igenom den obligatoriska musiklyssningen och även känt baslådan på pulsen är det nu dags att gå vidare till tester som verkligen drar nytta av Gigaworks alla ljudkanaler.
Först ut är ett filmtest för att se hur Gigaworks S750 klarar sig i en hemmabiomiljö.
|
Star Wars I – Det mörka hotet
|
DVD-film som du säkert känner till, där ljudeffekterna är maffiga. Ett perfekt test för din hemmabioanläggning.
|
|
Mediatyp: |
DVD-Film
|
Ljudformat: |
Dolby®
Digital 5.1 EX™ |
Om du stoppar in en DVD-film med mycket effekter, som den som jag
valde, Star Wars – Det mörka hotet, får du känna dem också. Med
känna menar jag naturligtvis en av öppningsscenerna i filmen där skeppen
åker mot planeten, eller stora krigsscenen där de kör omkring med stora
farkoster. Ställ ner delningsfrekvensen till 80 Hz och öka nivån på
basen ytterligare. Tänk på att inte ha några glas eller annat känsligt i
närheten, för jag kan garantera att det skakar om hela ditt vardagsrum.
Det är precis som om du stod bredvid marktrupperna när de marscherar
förbi.
Saving Private Ryan
|
|
Steven Speilbergs omtalade krigsdrama i en utgåva med dubbla
|
|
Mediatyp: |
DVD-Film
|
Ljudformat: |
Dolby® Digital 5.1 EX™
och DTS |
Den sjätte juni 1944, Omaha Beach, även mer känd som dagen D. Båtarna
tar sig sakta men säkert fram mot stranden och jag tittar hela tiden
instinktivt bakom mig eftersom ljudet av vatten och avlägsna
granatnedslag cirkulerar min position i rummets centrum. Komplett
tystnad när huvudpersonen hoppar ner under vattnet, följt av total kaos
när kulorna börjar vina kring de springande soldaterna. Fast mark under
fötterna och de rusar för att klara livhanken, samtidigt som mullret
från subwoofern får den att vandra lite lätt omkring på golven när
granaterna slår ner på marken. Jag byter till den inbyggda högtalaren i
tv-apparaten för en stund och kan inte förstå att det är samma film. Det
är ännu en gång bevisat, ljudet gör halva filmen.
|
Soldiers of Fortune II
|
PC-spel med mycket effekter och speciellt bra för att testa surround-ljudet.
| |
Mediatyp: |
PC-Spel
|
Ljudformat: |
EAX®
Advanced HD™ 3.0 |
Då var det dags att titta på vad detta paket kan erbjuda de som till största del spelar spel på sin PC. Många tror kanske att man inte kan använda och utnyttja 7.1-ljud i spel, dock går det utmärkt och till min förvåning så ger det faktiskt väldigt mycket extra spelupplevelse. Själva motorn i detta är EAX Advanced HD som kan leverera realistiska, vad jag väljer kalla miljöeffekter. Detta förutsätter självklart att du har ett ljudkort som har stöd för detta, till exempel Audigy 2 ZS.
Vad det gäller inställningar för denna typ av applikation så finns det inga direkta värden utan man får nog justera från spel till spel. Viss justering behövs dock, lite beroende på hur kräsen man är också. Jag kan ju meddela att man inte ska börja med för hög nivå på basen för då kan man verkligen vara i behov av underklädesbyte när en fiende hoppar fram och skjuter på dig i Soldiers of Fortune 2. Det är inte utan att vara lite mörkrädd som man spelar på natten kan jag säga, och det beror helt och håller på att ljudet finns runt om dig hela tiden och när som helst kan någon anfalla bakifrån och det hör man först innan man märker det i spelet. Detta är en känsla som man inte direkt får med ett par hörlurar.
|
Star Wars Jedi Knight:
Jedi Academy |
PC-spel speciellt lämpat för att testa nya EAX 4.0 med ljud från och i flera miljöer samtidigt.
|
|
Mediatyp: |
PC-Spel
|
Ljudformat: |
EAX®
Advanced HD™ 4.0 |
När det gäller Jedi Academy så har jag med det spelet eftersom det har stöd för nya EAX® 4.0 där man kan blanda effekter från och i flera miljöer samtidigt. Det kan till exempel röra sig om att du själv står och skjuter ditt vapen i en trumma som ekar medan en annan kille står i vatten och skjuter en bit därifrån. Ljudkortet och högtalarna återger båda, precis som i verkligheten, något som tillför spelet en hel del känsla om jag får säga det själv. Du kan läsa mer om det i denna artikel.
Slutligen måste jag bara säga att basen
verkligen inte är att leka med, enormt tryck oavsett applikation. Man
får ofta en känsla av en skenande diligens från tiden då cowboys red på
prärien, som man inte alla gånger kan få stopp på. Ni som har lägenhet
och griniga hyresvärdar, tänk på att med makt kommer ansvar :-D.
Dags att runda av denna recension av ett
högtalarpaket som varit efterfrågat och efterlängtat av många. Nu stället sig
självklart många frågan om hur det presterar i jämförelse med andra tillverkares
paket och där kan man ju ha delade meningar. I dagsläget finns det inte så många
alternativ om man vill ha ett kraftfullt paket med 7.1-konfiguration utan då är
detta det naturliga valet.
Jag är medveten om att vissa kommer säga att paketet enbart har analog
inkoppling och ingen inbyggd dekoder för Dolby Digital och att Logitech Z-680
passar dem bättre. Det finns dock en extern produkt att köpa till Gigaworks, en
dekoder (DDTS-100, vilken vi kommer recensera här på NordicHardware) som man kan använda tillsammans med de produkter som eventuellt nu
saknar möjligheter till direktanslutning av högtalarpaketet.
Om vi ska sammanfatta paketets prestanda så kan jag utan reservationer säga att
satelliterna som levereras med Gigaworks S750 spelar bättre än alla äldre
Megaworks och även bättre än Z-560 och Z-680. Med bättre menar jag inte bara
kvalitetsmässigt utan även högre vid lägre distorsion. Det är faktiskt så att
man kan vrida på för allt vad förstärkaren orkar leverera och ändå få ett klart
och rent ljud ur satelliterna, utan att de börjar låta dåligt. Creative har
också lyckats hålla isär diskanten och mellanregistret så att man behålla det
dynamiska djupet även när man anstränger högtalarna. Satelliter som har
tvåvägskonfiguration har verkligen en stor fördel över de med ensamt element. Ha
i åtanke bara att det är viktigt vad man väljer för ljudkälla, en dålig MP3-låt
blir inte bra på ett bra högtalarsystem.
Vad det gäller baslådan så var jag mycket nöjd med den som levererades med
Megaworks 550THX, så lite skeptisk till att den skulle vara för kraftfull och
okontrollerad var jag innan testet. Trots sin ökade prestanda i och med
volymökningen på 30% så har de lyckats tygla den någorlunda och finjusteringarna
kan man enkelt göra själv med sitt ljudkort. Utan några justeringar alls så kan
den ha en tendens till att ta över lite väl mycket, dock inte alls lika mycket
som till exempel baslådan i Z-680 gör. Om man vill så kan man välta hela
diskstället i köket även fast man spelar i rummet bredvid, fråga mig, jag vet.
Prismässigt så kostar naturligtvis paketet en hel del och även fast det nu inte
kostar lika mycket som Creative satte upp som rekommenderat utpris så är det
fortfarande mycket pengar. Jag tycker dock att man ska tänka på det som en hel
ljudanläggning för datorn och hemmabion och inte bara datorhögtalare. Om du
enbart är ute efter ett par högtalare att spela musik på så kanske du ska välja
ett billigare alternativ.
Jag väljer slutligen att tilldela denna produkt redaktörens val med den enkla anledningen att jag kommer köpa ett sådant paket själv.
Creative Gigaworks S750
|
Fördelar: Nackdelar: |