Vi
börjar med att berätta lite info om grejerna, från början är det en Athlon
750 som är modifierad till en 950, och detta är gjort med en GFD (Gold Finger
Device). Den fungerar på det sättet att man tar bort plastskalet på processorn,
och där finns en kontakt som man kan trycka dit en GFD på. GFDn är till för
att höja multipliern på processorn, från början är multipliern 7.5*100=750
Mhz och ändras till 9.5*100=950 Mhz. Jag går inte in på hur man ställer in
dipswitcharna på GFDn, för att det är specifikt för varje GFD.
För
att ta reda på hur högt man kan köra en Athlonprocessor måste man ta reda
på vilken core den har, det gör man genom att ta bort plasthöljet på processorn,
och sedan ta bort aluminiumplattan som sitter på cacheminnena och processorkärnan,
sedan tar man en titt på processorkärnan, där står det vilken core processorn
har, den athlon jag har, har alltså en core på 900 Mhz, det finns även nyare
processorer som har en core på 950 Mhz, och de går att klocka över 1 Ghz!
Här kommer några bilder på var man sätter dit en gfd:
Tester |
Testplattform:
Asus K7V moderkort
192 Mb Ramminne
Riva TNT2 Grafikkort
Detonator 5.33
Först tänkte jag testa processorn "original" utan några modifieringar:
3DMark2000:
I 3D mark 2000 körde jag testet i 800*600 i skärmupplösning, 16 bitars färger,
16 bitars z-buffer och triple frame buffer.
Sisoft Sandra:
Lite temperaturer: |
Test
1
|
Test
2
|
Test
1, Datorn körs idle, dvs arbetar inte med något.
Test 2, Datorn arbetar för fullt med Seti@Home, Winamp och Unreal Tournament
samtidigt.
Nu har jag tryckt
på GFDn, så att processorn är överklockad till 950 Mhz, volten är inställd
på 1.85 v. Cachen är fortfarande inställd på 2/5, Det betyder att den här
processorn är snabbare än en normal 950 Mhz processor, därför att en vanlig
950 Mhz processor är inställd på 1/3 cache hastighet.Tester:
3DMark2000
I 3D mark 2000 körde jag testet i 800*600 i skärmupplösning, 16 bitars färger,
16 bitars z-buffer och triple frame buffer.
Lite temperaturer:
Test
1
|
Test
2
|
Test 1, Datorn
körs idle, dvs arbetar inte med något.
Test 2, Datorn arbetar för fullt med Seti@Home, Winamp och Unreal Tournament
samtidigt.
Sammanfattning
I 3d Mark 2000 fick jag i första testet 3610 3D Marks, i andra testet med
överklockning fick jag 3908 3D Marks, alltså en ökning med 298 3D Marks, I
procent är det en ökning med 8.25%.
TEST: | Orginal
|
Överklockat:
|
Skillnad:
|
Cpu Dhrystone | 2352 MIPS | 2973 MIPS | 20.9 % |
Fpu Whetstone | 1046 MFLOPS | 1279 MFLOPS | 18.2 % |
Integer MMX | 2552 it/s | 3233 it/s | 21.1 % |
Floating-Point
3DNow! |
3511 it/s | 4448 it/s | 21.2 % |
Temperaturskillnaderna
var inte särskilt höga, det beror nog på att jag använde en utav de grymmaste
kylarna på marknaden (Global Win Vos32)
Den temperatur som är viktigast är självklart processortempen, den steg bara
2 grader när man körde systemet fullt ut, både oklockat och klockat. 30 grader
vid fulload överklockat är faktiskt en mycket bra temperatur. Summan av kardemumman
är en överklockning på 200 MHz, vilket motsvarar ca 27 %,
vilket får anses som en god prestandavinst. Däremot kan man säkerligen
få upp denna processorn högre men ännu mer sofistikerad kylning,
om man skulle använda sig av peltiers och/eller vattenkylning. Men då
flertalet använder sig av luftkylning, så sparar vi den biten till
en annan artikel.