Gratis prestanda – del 1

0

Datorprodukter

kommer det hela tiden nya. Behöver man det senaste av det senaste? Det

är ett ställningstagande varje individ får ta med hänsyn

till sina egna behov och sin budget. Kanske spelar man, eller kanske skall

man ha en dator för kontorsarbete? De som jagar prestanda är oftast

de som kör de senaste spelen, eller andra grafisk krävande tillämpningar.

Hårdvaran spelar här givetvis en stor roll, men en lika stor roll

är hur man använder sin hårdvara och det är det vi ska

titta närmare på här.

Att köpa ny dator, nytt grafikkort eller ny processor kan vara en dyr

historia, och en förhållandevis dålig investering med tanke

på den värdeminskning dataprodukter lider av. Att öka prestandan

kan man göra genom att se till så man kör rätt drivrutiner,

rätt inställningar och kanske överklocka lite.

I denna artikel tänker vi ta upp just detta och hur pass mycket det påverkar.

Som exempel använder vi oss av en dator som inte är av det nyaste

slaget och kanske kan ligga i zonen då tankar på uppgradering

kan låta lockande. Framförallt tanken på ett nytt grafikkort.

Men innan man bestämmer sig för en ny dator eller att byta någon

komponent bör man försäkra sig om att man verkligen har använt

sitt system till fullo. Att köpa ett nytt system utan att ha använt

sitt gamla system fullt ut kan ju ses en något oekonomisk lösning.

Syftet med denna artikelserie är att visa hur man kan utan att lägga

ut pengar på extra komponenter kan höja prestandan på sitt

system.

Vi börjar med att ta en titt på testsystemet:

Drivrutinerna

vi använder oss är av det äldre slaget, med tanken att de symboliserar

det drivrutiner man fått med systemet från början. Detta

för att kunna visa skillnaden mellan nya och gamla drivrutiner. Om man

inte är rutinerad och inbiten datoranvändare så är det

lätt hänt att man glömmer söka efter uppdaterade drivrutiner

och ändra diverse inställningar. Lätt hänt är också

att man efter en ny installation använder sig av de drivrutiner som finns

på skivorna som oftast medföljer moderkort och grafikkort.

Testsystem
Hårdvara
Moderkort
Abit

KT7A v. 1.0

Processor
AMD

Athlon Thunderbird 1,4 GHz

Minne
256mb

Mosel Sdram

Grafikkort

Creative

Geforce 2 GTS

Hårddisk
IBM

75GXP 46GB

Nätverkskort
Telix

10/100

Ljudkort
Yamaha

?

Mjukvara

(Orginal)

Windows

ME

 
Via

4-in-1

4.26
Detonator
6.18
DirectX
8.1
Quake

3

1.29f
3Dmark

2001

SE
3Dmark

2000

1.1

Via’s 4-in-1 drivrutiner

är de som medföljde på skivan till KT7A. Den version av DirectX

vi använder oss är dock den nyaste. Detta för att kunna köra

det välkända benchmarkprogrammet 3DMark 2001, som kräver DirectX

8.1. Om man installerat t.ex. nya spel så är det stor chans att man

också uppdaterat sin DirectX version då nya spel brukar kräva

en ganska uppdaterad version av DirectX. Detonator använder vi oss av den

"föråldrade" version 6.18, som var en ganska aktuell version

i samband med Geforce 2. Exakt vilken detonator vi skulle använda som utgångspunkt

var lite oklart, men en "aktuell" drivrutin från den tid då

testsystemt var nytt och aktuellt var kraven. Vi använder oss också

av Windows ME, Windows XP fanns inte när denna dator var ny 🙂 Givetvis

kan man uppgradera till XP, eller har kanske redan gjort. Men vi utgår

från att man inte ändrat något sen man fick datorn.

Nu är det dags

att börja


Det första

vi gör är en ny installation av Windows ME. Efter detta installerar

vi de drivrutiner vi specificerade nyss. Detonator, Via 4-in-1 och DirectX

tillsammans med programmen vi skall använda för att testa prestandan.

Efter detta såg vi till så att biosen är nollställd

alltså i "default-läge" och börjar med några

benchmarks och följande resultat.

Som vi ser är

det inte vidare höga resultat i 3DMark, framför allt inte i 2001

SE som är väldigt grafikkrävande. Vi kör också två

tester i Quake 3, med upplösningarna 800*600 respektive 1024*768 med

alla grafikinställningar i Quake 3 på max.

I Quake 3 kan

man ju tänka sig att värdena är helt acceptabla för att

spela. För att ett FPS-spel skall flyta smidigt räknar man med ca

80 fps (bilder per sekund) och i 800*600 så ser vi att det inte är

några problem, men lite lågt i 1024*768. Då får man

också tänka att Quake 3 inte är bland de nyaste spelen på

marknaden.

Hur ska vi nu höja prestandan då? Vi börjar med något

av det enklaste: DMA.


DMA är något

som kan påverka din prestanda nämnvärt! DMA kan vara av eller

på, du har inte en massa olika inställningar att bekymras över.

För att se om du har det enable eller går vi in i enhetshanteraren.

Högerklickar på den här datorn -> egenskaper -> fliken

enhetshanteraren. Här tar vi fram diskenheter och hårddisken.

Vi väljer

egenskaper för hårddisken och fliken inställningar. Då

skall vi ha fram följande bild:

Här väljer

vi sedan att kryssa i DMA (om det inte redan är ikryssat, vilket det

kan vara). Här får du upp ett varningsmeddelande om att din enhet

kanske inte stöder DMA och att du skall kontakta tillverkaren för

information om din enhet stöder DMA eller inte. I dagsläget har

alla hårddiskar stöd för DMA, om din hårdisk är

mer än ett par år kan du försöka ta reda på om

den stöder DMA. Du kan även aktivera DMA för dina CD-enheter,

kolla så att de stöder DMA. Det du tjänar prestanda på

i de flesta applikatoner är DMA för hårddisken, men om programmen/spelen

använder sig av en cd under körning så finns det MYCKET att

tjäna på DMA även för cd-enheterna.

Vad har nu detta gjort för prestandan i systemet? Vi kör 3DMark

2001 SE för att ta reda på saken. Efter varje steg vi ändrar

här kommer vi att köra 3DMark 2001 SE för att ta reda på

hur mycket inställningarna gör för prestandan.

Som vi ser är

det en stor ökning här! Hela 722 poäng mer, det får räknas

som en rejäl ökning i ett så krävande program som 3DMark

2001 SE.

Nu är

det dags att se över drivrutinerna!


Vilken typ av

drivrutiner man skall använda beror på vad man har för kompnenter

i datorn. De flesta maskiner på marknaden idag är utrustade med

grafikkretsar från antingen Nvidia eller Ati. I vår testburk sitter

ett Geforce 2 GTS från Nvidia. Chipset på moderkortet är

tillverkat av Via och vi använder oss därför av Via’s 4-in-1

drivrutiner. Kolla i manualen, på/i datorn eller leta på nätet

efter information om vad det är för komponenter i din egen maskin.

Att använda rätt drivrutiner är viktigt, mycket viktigt om

man ser till prestandan. När vi ser till Detonator

drivrutinerna för Nvidias grafikkort så behöver den senaste

versionen inte alltid vara den snabbaste. Men oftast är det någon

av de senaste som borgar för bästa prestanda. Eftersom vi redan

kör med den senaste versionen av DirectX (för att kunna köra

3DMark 2001 SE) så är det Via’s 4-in-1 och Nvidia Detonator drivrutinerna

som vi skall uppdatera. De senaste Detonator för tillfället är

version 28.32 och för Via så är det version 4.38 som gäller.

För er som inte har senaste DirectX kan det också vara värt

att ladda ner.

Länkar:

Tänk på

att vi använder oss av Windows ME i testsystemet, om du kör Windows

XP eller Windows 2000 så är det andra versioner som gäller

utav drivrutinerna. Men det är "väl skyltat" på

sidorna ni kommer till här ovan så det skall inte vara några

problem att hitta rätt version!

Efter installationen av de nya drivrutinerna gör vi ett nytt test med

3DMark:

Som vi ser är

det också här en markant ökning i poängen! Totalt har

vi nu ökat vår poäng från 1996 till 3651 en ökning

med ca 83 procent! Nu ser vi hur viktigt det är med rätt drivrutiner

och inställningar. Att välja rätt drivrutiner och se till så

att DMA är aktiverat är mycket grundläggande och enkla saker

man kan göra för att påverka sin prestanda.

I nästa del med steg 3 och 4 kommer vi att gå igenom en del inställningar

du kan göra i biosen för att öka prestandan. Det kommer att

bestå av en rad enklare inställningar och grundläggande överklockning

av såväl minne som processor.

Vidare till del
2!

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments