Den slutsaten drar analysföretaget Forrester i sin senaste rapport som bl.a. redogör för hur teleoperatörerna skall få lönsamhet i sina bredbandsnät. Analysföretaget räknar med att europeiska teleopratörer skulle förlora uppemot 3000 per abonnent över en tioårsperiod om de använder sig av dyrare nätverk än de befintliga som finns redan idag, såsom ADSL och satellit.
Teleoperatörer och kabeloperatörer är de som fightas om framtida bredbandskunder. Genom att utnyttja sina befintliga nätverk effektivare och erbjuda konsumenter billigare bredbandslösningar skulle teleopratörerna kunna inneha så mycket som 63% av marknaden år 2006. Lönsamheten kan också ökas genom att erbjuda kunderna bättre tjänster än de som finns tillgängliga idag, t.ex. genom att sälja spel, filmer, musik och underhållning via nätet. Även analysfirman Gartner påpekar vikten av att hålla priserna på bredband nere, då en höjning av priserna skulle hålla tillväxten av nya abonnenter på en väldigt låg nivå.
Detta tycker jag låter väldigt bra med tanke på de kommande prishöjningar som är att väntas från både Telia och BBB, kanske någon av dem lyssnar.
Källa: IDG
Diskutera bredband i vårt forum.