Nu när vi tagit en titt på Radeon 9700 Pro börjar vi blicka fram mot nv30, uppföljaren till GeForce 4 Ti4600. Beyond 3D har samlat ihop den information som finns tillgänglig hittills och de håller sig till officiella uttalanden. I deras ganska långa artikel går de främst genom stödet för Vertex och Pixel Shading och här ser vi nästan direkt att nv30 har ett stort övertag. Detta är egentligen inget nytt men vi får här de olika siffrorna satta i kontext och lite bakgrundsinformation om vad allt är bra för. Det vi också kan se är att Radeon 9700 Pro fortfarande verkar ha mer råstyrka vad det gäller polygonantal och bandbredd, dock inte med så stor marginal som man kanske trott tidigare.
En fråga som de också tar upp är när all denna komplexitet i Pixel och Vertex Shaders ska komma till nytta. Förmodligen kommer nv30 vara snabbare i Shading-intensiva spel men de riktiga fördelarna kommer man förmodligen inte få se förrän om många månader, om inte år.
Som vi vet är knappast spelbranschen ikapp ens GeForce 3 vad det gäller att utnyttja effekter.
I vilket fall är det en intressant artikel som dock kräver en del förkunskap för att man ska kunna dra slutsatser av det hela.
Läs mer här.