De flesta har väl sett Sagan om Ringen: De två tornen på bio de senaste månaderna. Vad de flesta även lagt märke till är de stora och mycket välgjorda datoranimeringarna som används flitigt i filmen. Och CG-effekterna (Computer Generated) som använts i de två släppta delarna av Sagan om Ringen triologin har onekligen krävt en stor mängd datorkraft. I en artikel på theonering.net kan man läsa en hel del trevlig information om de system Weta Digital använt för att rendera de enorma mängder CG-material som använt i filmerna.
Renderingsklustret som användes under produktionen bestod av 192 dual 1 GHz Pentium III system och 448 dual 2.2 GHz Pentium 4 system. Detta är alltså 2355 GHz i ren processorkraft vilket får ses som hyffsat imponerande.
Vi får även ingående information om hur arbetet med Gollum har fungerat. En av filmvärldens mest imponerande CG-karaktärer behövde t.ex runt 20GB texturer(!) för att bli så realistisk som möjligt. Vad som kanske är mest skrämmande är att både mjukvaran och hårdvaran som användes till de två första filmerna tänjs till sina gränser inför den tredje filmen. Däribland Intels 32bit processorarkitektur som verkar vara en av flaskhalsarna.
Läs hela artikeln på TheOneRing.net.