Det har pågått en hel del diskussioner om nVidias drivrutin med versionsnummer 42.68. Denna drivrutin släpptes till GeForce FX-recensentera främst för att öka poängen i 3DMark03. Det tog inte lång tid för än mer seriösa skribenter började ana ugglor i mossen då den till synes sänker renderingskvaliteten.
Teorin bakom det hela är att nVidia tvingar ner precisionen från FP32 till FP16, vilket är ett långt större steg än vad man kan tro. (Dvs. det är frågan om mer än en halvering av precisionen, talet är tom. för stor för att skriva ut i sin helhet.)
FP16-formatet är inte heller ett erkänt format av Microsoft och det innebär alltså att drivrutinen inte når upp till kraven för DirectX 9.0 eller WHQL-ceritidering om dessa misstankar visar sig vara sanna.
Futuremark har addresserat problemet genom att helt enkelt ta bort att resultat från deras sida där dessa drivrutiner använts. Detta på grund av deras nya regler med 3DMark03 som innebär att endast WHQL-certifierade drivrutiners resultat ska användas för att få fram godkända resultat.
nVidia själva har hittills inte kommenterat drivrutinen och vad vi vet fortsätter de uppmana recensenter att använda den. Vi har också hört att nVidias lobbyister presser Microsoft på att godkänna FP16 som en officiell standard i DirectX 9.0 och därmed kan drivrutinerna bli “rumsrena” trots sina brister.
Nu när Futuremark har tagit upp ämnet kan vi förhoppningsvis vänta oss en officiell förklaring från nVidias håll.
Vi står fast vad vi tidigare sagt här på NH: ta alla resultat som är producerade med denna drivrutin med en stor nypa salt.
Läs Futuremarks uttalande här.