Här kommer en lite rolig nyhet som kanske förgyller påskhelgen. Enligt en undersökning av Computer People spenderar supportteknkier på tok för mycket tid på att lösa väldigt simpla problem.
Tex: av de 500 tillfrågade visade det sig att två tredjedelar hade fått åka ut på plats för att hjälpa till med “trasiga monitorer” där det visat sig att de helt enkelt inte stoppat i sladden. Andra populära sysslor för teknikerna är att ta ut papper som fastnat i skrivaren eller att radera e-mails i överfyllda inkorgar.
Jag har själv en liten anekdot att dela med mig av från ett sommarjobb.
Jag kilar in på lönekontoret i Lunds kommun. Där sitter det en kvinna som beklagar sig över att tangentbordet slutat fungera. Jag observerar att fönsterlisten är grå, dvs hon har klickat utanför fönstret hon jobbade i. Jag erbjuder min hjälp men givetvis är datorn “mycket ömtålig” så det är bäst att ringa supporten. Supporten dyker upp en timme senare och klickar i fönstret där hon skrev…
Läs om undersökningen här.
Har ni några roliga historier om datoranalfabater kan ni dela med er i forumsinlägget nedan.