Acceleon är grafikchipen som ska revolutionera mobilindustrin om man får tro skaparna. Med hårdvarustöd för Open GL, Anti Aliasing, Vektorgrafik, Texturering osv. kommer Acceleon kunna erbjuda “avancerad” 3D-grafik för tex. mobiltelefoner och handdatorer.
Acceleon G30 är flaggskeppet:
Full 3D graphics rendering
Anti-aliased vector graphics rendering
Anti-aliased scalable vector font rendering
Anti-aliased rendering of curved polygons (Bezier)
Directly processes vector graphics commands
Texture mapping
Bilinear and MIP map texture filtering
Support for compressed textures
Perspective corrected rendering
Surface shading: Ambient, diffuse and specular
Fog effects
Z-buffer and stencil-buffer
2D bitmap copy and fill operations
Raster operations
Sprite processing
Minimal power consumption
Scalable performance with core clock frequency
Doom 3 i mobiltelefonen? Kanske inte riktigt men det här kan bli intressant i framtiden.
Med 3G på ingång och med den här typen av renderingskraft för mobila enheter så kommer vi nog få se en hel del roliga och nytänkande saker framöver.
Dock är Bitboys inte ensamma ATi’s nya Imageon-chip liknar Bitboys lösning och det gör även PowerVR’s MBX. Frågan är vilken lösning som är mest kraftfull.
Enda problemet som kvarstår är att Bitboys behöver någon som tillverkar chippen åt dem. Detta har konstant varit deras akilleshäl och flera av deras tidigare lösningar har fallit pga bristen på samarbetspartners.
Enligt rykten har redan en stor mobiltelefontillverkare i Asien hoppat på tåget men inget officiellt samarbete har utannonserats ännu.
Vi håller er uppdaterade.
Läs mer här.