3DLabs lade nyligen upp specifikationerna för sitt nya Wildcat Realizm 800. Vi låter specifikationslistan tala för sig själv:
- 2 VPU’s med 12 pipelines vardera
- 640 MB GDDR3 på 512 bits minnesinterface
- Pixel Shaders med stöd för FP32
- Vertex Shaders med stöd för FP36
Om vi jämför detta med ATi och nVidias senaste slagskepp kan vi se följande:
- 8 fler pipelines än X800XT/6800Ultra
- 384 MB mer minne än X800XT/6800 Ultra*
- 8 bits högre PS-precision än X800 XT
- 4 bits högre VS-precision än X800 XT/6800 Ultra
* Egentligen bara 128 MB mer eftersom 6800/X800 “inom kort” kommer i 512 MB-varianter.
Galna grejer men tyvärr helt värdelösa om man vill spela spel eftersom drivrutinerna inte alls är gjorda för det. Det ska också bli intressant och se om 3DLabs äntligen fått fart på någon ordentlig metod av Hidden Surface Removal.
Den enda besvikelsen i sammanhanget är att kortet bara har stöd för den basala Shader Model 2.0. Alltså inte ens 2.0a eller 2.0b. På ett kort av den här kalibern hade vi faktiskt väntat oss Shader Model 3.0 och inget mindre.