Det har kommit in en hel del ny intressant information de senaste dagarna rörande ATi och teknik som vi hittills trott varit exklusivt för nVidia. Kort sagt har det nu kunnat bevisas att ATi har stöd för Geometry Instancing, en finess som nVidia framhävt som unik för Shader Model 3.0. I syntetiska tester kan denna finess öka prestandan något enormt och dessutom har den en ganska unik egenskap som gör att den underlättar inte bara GPU:ns utan även CPU:ns arbetsbörda.
Xbitlabs har gjort en undersökning här.
DriverHeaven har också med hjälp av Tommti Systems gjort en uppföljande undersökning här.
Mycket intressant information för alla er som redan sprungit iväg och köpt ett X800 det vill säga. Men ännu mer än så är det faktiskt intressant för vem som helst som äger ett DirectX9-chip från ATi då alla kort från Radeon 9500 upp till X800 XT PE har alltså stöd för denna finess.
Huruvida nVidias tidigare DirectX9-kort har stöd för geometry Instancing eller ej har vi inte hört något om ännu. Tyvärr har vi inget FX-kort inne för tillfället att testa med heller.