Doom 3 febern har drabbat stora delar av online communityn och nu har flera prestandarelaterade artiklar börjat dyka upp på nätet. De flesta vi hittills sett är koncentrerade på grafikkortets inverkan i prestandan och detta är ingen överraskning med spelets enorma detaljrikedom. Under dagen har både Anandtech och X-bit Labs publicerat egna artiklar för att mäta grafikkortsprestanda i Doom 3 och som vi tidigare sett är det NVIDIA som ligger i täten för tillfället.
Här är ett utdrag ur X-bit Labs artikel som säger summerar de flesta tester vi sätt på ett bra sätt.
“The answer is pretty simple: at this stage with current drivers and version of the game NVIDIAs GeForce 6800-series is the best thing you can buy for Doom III. ATIs RADEON X800-series also delivers nice performance and astonishing gameplay, but based on the benchmark numbers we have to say that it is much behind the rival.”
Vi vet sedan tidigare att ATI är på gång med Doom 3 optimerade drivrutiner och det ser ut att behövas.
Dock verkar det som att man trots relativt begränsad grafikkortskraft kan få mycket nöje ur den omåttligt omtalade FPS-shootern.
En annan mycket intressant detalj som båda artiklarna framhäver är att man i Doom 3 haft märkbara stabilitetsproblem med vissa grafikkort som i andra spel och applikationer fungerat felfritt. Och detta vid originalklockfrekvenser, något som visar att John Carmacks uttalande om Doom 3s kraftiga grafikkortsnyttjande verkligen inte varit tagna ur tomma intet. Spelet taxerar helt enkelt grafikkortet på ett sätt som inte många, om några, andra applikationer gör i dagsläget.
I X-bit Labs artikel finns det även en hel del kommentarer och bilder för grafiska tekniker som används i Doom 3. Trots att spelet imponerar grafiskt är det dock inte enbart guld och gröna skogar enligt X-bit Labs, även om bristerna ofta är obetydliga.
Läs hela artikeln på X-bit Labs.
Anandtechs artikel som är mer eller mindre enbart inriktad på grafiskprestanda går att hitta här.