Som en osökt anknytning till gårdagens nyhet om Sonys dominans på spelkonsolmarknaden i Japan kan vi nu rapportera att allting inte är guld och gröna skogar för Sony i dess hemtrakter.
Apple som har skakat världens med sin omåttligt populära iPod-serie av MP3-spelare verkar även ha lyckats snärja japanernas hjärta och plånbok.
“The iPod is proving a colossal hit on the Japanese electronics and entertainment giant’s own turf. The tiny white machine is catching on as a fashion statement and turning into a cultural icon in Japan, much the same way it won a fanatic following in the United States.”
Apple har påbörjat en massiv reklamkampanj i Japan och resultaten har inte låtit vänta på sig. Apple iPod har blivit inte bara den populäraste MP3-spelaren utan i mångas ögon även en modepryl som används som priser i diverse tävlingar och lotterier.
När Japans hittills, man öppnar en ny denna månad, första Apple-butik, stationerad i Tokyo, började sälja iPod mini under juni månad stod det mer än 1000 personer utanför butiken och väntade på att den skulle öppna.
Sony har tappat greppet om den portabla musikspelarmarknaden, men genom att lansera deras hårddiskbaserade Walkman enhet hoppas man återta kommandot.
Dock kunde man ha fått en betydligt bättre start då Sonys direktör Kunitake Ando, under ett event förra månaden, råkade hålla den nya walkman modellen uppochner när den visades. Ett misstag som helt säkert uppskattades av Apple-förespråkare.
Källa: Yahoo! News