Då tidernas förmodligen mest efterlängtade spel äntligen nådde handeln gick det bara att konstatera att id Software inte brydde sig mycket om användare med surround sound. Spelet har enbart stöd för Stereo och 5.1-surround.
Ganska mediokert med tanke på att det här ska vara “the” spelmotor.
Creative kommer dock sannoligen råda bot på det hela då de idkat byteshandel med ett patent de håller för vissa skuggtekniker som id Software använt i sitt spel. I en framtida patch och i de spel som i framtiden bygger på motorn kommer vi alltså med stor sannolikhet se mer gediget surroundsupport.
Efter Doom 3 är det som bekant dags för Half Life 2 och om Couter-Strike Source är något att döma efter så har Valve gjort samma tabbe: bara stöd för upp till 5.1.
Ganska tråkigt att två av de grafisk mest avancerade spelen någonsin endast har begränsade möjligheter vad det gäller ljud. Det samma gäller även Far Cry där Crytek bara låter spelmotorn ha stöd för 5.1 och inget över det. I Far Cry har stödet för EAX begränsats till 2.0 och i Doom3 finner vi inget EAX-stöd alls. I HL2 är vi inte riktigt på det klara med hur det kommer se ut ännu.
Kort sagt ser det ganska miserabelt ut på ljudfronten i årets topptitlar, i alla fall ur en rent teknisk synvinkel.
Extra tråkigt i far Cry och Half Life 2/CS Source är att dessa begränsningar till 100% är artificiella då de använder DirectSound (till skillnad från Doom 3) vilket är fullt kapabelt att stödja 6.1 och 7.1 utan att speltillverkarna hade behövt lyfta ett finger.
Vi har sökt id Software, Crytek och Valve för kommentarer men hittills är inboxen tom.