Under Hot Chips conference på stanford universitetet denna veckan avslöjade en Sony anställd en del detaljer kring företagets kommande mobila spelkonsol PSP.
PlayStation Portables hjärta kommer att bestå av en 333MHz processor och tätt sammanflätade med denna kommer det att finnas en en integrerad grafikprocessor, en separat videoprocessor och även en “säkerhetsprocessor” för att hantera piratkopiering och andra skadliga intrång.
Det är ännu oklart om PSP kommer att integrera dessa processorer i samma chip eller om de blir självstående.
Grafikprocessorn i PSP kommer att arbeta vid en klockfrekvens på 166MHz och har 2MB DRAM till sitt förfogande. Över sin 512-bit buss ska grafikkretsen klara av att pumpa ut runt 664 miljoner pixlar per sekund.
Om vi jämför de tekniska specifikationerna med dem för PlayStation 2 ser det också onekligen lovande ut.
PlayStation 2 | PlayStation Portable | |
CPU | 300MHz | 333MHz |
Grafikkrets | 150MHz | 166MHz |
Grafikminne | 4MB DRAM | 2MB DRAM |
Pixelprestanda | 2400 Mpixel/s | 664 Mpixel/s |
Även om klockfrekvenser säger långt ifrån allt om prestandan ger detta en liten vink om potentialen i PSP.
PlayStation 2 har knappt fyra gånger så hög pixelprestanda men med tanke på att PSP enbart ska fylla en 4.3″ display med grafik krävs knappast några enorma mängder pixlar.
Andra detaljer kring enheten är som vi precis nämnt en 4.3″ widescreen LCD (480 x 272 pixlar), stöd för USB2.0, MemoryStick och mobilt DDR-SDRAM (32MB maximalt). Primärt används Sonys nya UMD-format (Universal Media Disc) för spel och applikationer, UMD-skivorna är 6cm i diameter och kan hålla upp till 1.8GB data.
Måtten på spelaren blir 17 x 7.4 x 2.3 cm och den väger in på 260g.
Nu väntar vi bara på att få se de första riktiga omdömena på Sonys mobila spelkonsol som alltså ser ut att bli ett riktigt litet kraftpaket.
Källa: The Register