På HardOCP har man publicerat nya prestandatester från NVIDIAs SLI-system där man inte enbart koncentrerat sig på syntetiska tester.
Vi rapporterade för ett tag sedan om ett 3Dmark05 resultat som NVIDIA publicerat och hävdade att man uppnått genom ett SLI-system bestående av två GeForce 6800 Ultra-grafikkort.
Denna gång har man gått ett steg längre och vidarebefordrat nya resultat till HardOCP. Man har testat SLI-tekniken på tre olika grafikkort och jämfört dem mot sina singelmotsvarigheter.
Testsviten är också utökad, utöver 3Dmark05 finns det nu även resultat från Doom3 och Halo.
Vi passar på att gå direkt till godsakerna, nämligen resultaten.
Prestandatester: NVIDIA SLI ( Athlon 64 4000+ 1GBDDR400, ASUS nForce4 SLI) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
6600GT | 6800GT | 6800 Ultra | ||||
Singel | SLI | Singel | SLI | Singel | SLI | |
Doom3 (1600×1200,32-bit, 4XAA) | 17.3 | 32 | 37.9 | 65.2 | 42.4 | 71.7 |
Halo (1600×1200, 32-bit, NoAA) | 37.23 | 58.58 | 50.01 | 72.76 | 57.21 | 79.01 |
3Dmark05 ( 1024×768 Default) | 3186 | 5698 | 4588 | 8271 | 5211 | 9297 |
När NVIDIA publicerade sina första 3Dmark05-resultat var vi inte så väldigt imponerade. Man hade åstadkommit en 40% prestandaökning som verkligen inte var fy skam men inte i den nivå vi hade hoppats på.
Nu är det dock helt andra bullar då prestandaökningen för SLI pendlar mellan 40-85% i de olika testerna.
Doom3 och 3Dmark05 är de tester som drar mest nytta av SLI och i Doom3 får alla tre systemen en prestandaökning på mer än 70%. i 3Dmark05 ligger alla närmare en prestandaökning på 80%, onekligen mäkta imponerande siffror med andra ord.
Mest häpnadsväckande är kanske 3Dmark05-resultatet för 6800 SLI. Visst skiljer sig hårdvaran markant då man bytt Intel mot AMD osv. men att NVIDIA nu kan få 9297 poäng med 6800 SLI jämfört med 7229 poäng som tidigare publicerats i ett så grafikkortskrävande test är mycket anmärkningsvärt.
Antingen har NVIDIA lyckats optimera drivrutinerna ordentligt eller så är NVIDIA nForce4-chipset mycket effektivare i en SLI-konfiguration. I vilket fall ser SLI-tekniken MYCKET mer intressant ut efter att vi sett dessa siffror.
Om de stämmer kan detta verkligen vara den 10-poängare för NVIDIA som vi hoppats på och även för de konsumenter med goda finanser. Tänk er att smyga runt i Doom3 med 1600×1200 upplösning och 4xAA med en framerate på över 70 fps. Det är vad vi kallar imponerande!