Xbox 360 och PS3 (PlayStation 3)
är de två nästa generations spelkonsoler som kommer kämpa om konsumenternas
gunst. Om ett par månader är det dags för Microsoft att släppa lös Xbox 360 på
marknaden och ett halvår senare är det dags för Sony att försöka jaga ikapp med
PS3. Båda tillverkarna har släppt detaljer kring konsolernas
specifikationer och i sedvanlig ordning är det relativt stora skillnader
mellan olika spelkonsoler rent hårdvarumässigt. På Anandtech har man försökt
bena ut vad och varför de två tillverkarna valt sina respektive lösningar. Trots
att det än så länge inte finns någon möjlighet att jämföra systemens prestanda
kan man med hjälp av specifikationerna se hur de båda lägren tänkt under
utvecklingsfasen.
“This article isnt here to crown a winner or to even begin to claim which platform will have better games, it is simply here to answer questions we all have had as well as discuss these new platforms in greater detail than we have before.”
Denna relativt svulstiga artikel tar upp en hel del intressanta detaljer som kan utläsas genom valet av hårdvara och speciellt med tanke på NVIDIAs nyliga lansering av grafikkretsen G70.