Apple har gjort stor succé med sina iPod-spelare och sin onlinebaserade musikaffär iTunes. Det senare med de stora skivbolagen i ryggen som var glada att se en ny ökning av musikförsäljning. Nu verkar det dock som att åtminstone två av de största musikbolagen vill se större vinster från iTunes-försäljningen och klagar på att priset, 99 cent per låt, är för lågt. Musikbolagen tar 70 cent av detta men tydligen är det inte tillräckligt. Man tycker att man tjänar för lite med dessa priser, speciellt på nya hitlåtar, så man har lagt fram ett förslag som baserar låtpriset på dess popularitet.
“A hot new single, for example, could sell for $1.49, while a golden oldie could go for substantially less than 99 cents.”
Det ska förtydligas att skivbolagen inte är riktigt överrens om prissättningen då flera verkar vara nöjda med dagens system. Exakt hur musikbolagen, som länge kallats giriga, tänker är svårt att förstå. Speciellt eftersom Steve Jobs och iTunes räddat mycket av deras inkomster som annars försvunnit på illegal nerladdning av musik.
“As I recall, three years ago these guys were wandering around with their hands out looking for someone to save them,” said Mike McGuire, an analyst at Gartner G2. “It’d be rather silly to try to destabilize him because iTunes is one of the few bright spots in the industry right now. He’s got something that’s working.”
Medan vi konsumenter klagar på att priserna fortfarande är för höga på nerladdad musik, verkar alltså vissa musikbolag tycka det motsatta. Frågan är vem som drar längsta strået i detta avseende.
Källa: CNET