För dem som inte känner till Half-Life 2: Lost Coast kan vi börja med att
förklara att det handlar om en ny bana till det omåttligt populära Half-Life 2
från Valve. Detta är dock inte vilken bana som helst utan det kommer vara en
bana som används av Valve för att visa upp de nya grafiska tekniker man
integrerat i grafikmotorn Source. Det är helt enkelt ett spelbart grafikdemo som
visar upp den detaljrikedom som är möjlig med den nya versionen av
Source-motorn. Tekniken före alla andra i dagsläget är HDR (Digh Dynamic Range)
som vi sett introduceras i ett par speltitlar redan, där
FarCry är det kanske mest kända exemplet.
HDR har varit plågat av diverse biverkningar som stor prestandaförlust och att man inte kunde använda kantutjämning samtidigt som HDR var aktiverat. Valve har nu jobbat ett par år med att inför HDR i Source-motorn och man beslutade sig tidigt för att inte kompromissa med denna lovande teknik. Resultatet ska tydligen vara därefter, med mer utvecklade effekter, låg prestandaförlust och stöd för kantutjämning.
“By the fourth interation, the lads had cracked it: MSAA worked; it worked on all DX9 hardware, with reasonable performance on even a Radeon 9600; indeed the performance was the best of the four methods, with only a small performance hit over Half-Life 2’s LDR solution.”
Allt detta med mera kommer finnas i Half-Life 2: Lost Coast och kommande spel baserade på Source-motorn, däribland Day of Defeat: Source som släpps i slutet av månaden. På Bit-Tech har man skrivit en intressant artikel som går igenom Valves arbete med HDR och hur det används i Lost Coast.