Xbox 360 kommer lanseras
i Sverige den 2 december och även om Sverige och Europa är en mycket viktig
marknad för Microsoft finns det en marknad man hoppas extra mycket på. Den
japanska marknaden, där konsolen lanseras den 10 december, brukar
favorisera sina inhemska företag vilket gör det svårt för Microsoft att
konkurrera med Sony och Nintendo. Något man bittert fick erfara med sin första
Xbox-konsol. Att ta en större marknadsandel i Japan har från dag ett varit ett
av de primära målen med Xbox 360 och även om dett gått lite segt verkar det som
att Tokyo Game Show var en förlösande faktor.
Enligt undersökningar ska japanska konsolspelares intresse för Xbox 360
fyrdubblats sedan TGS. Innan eventet var det blott 6% av de japanska
konsumenterna som kunde tänka sig att köpa Microsofts konsol, efter TGS var
samma siffra 22%. Exakt vad som ligger bakom det kraftigt ökade intresset är man
inte helt säker på, inte heller vilka konsumenter som nu visar mer intresse för
Xbox 360. Men det kan vara på grund av de japanska favoritspel som visades upp
på Xbox 360 i form av Armored Core, Bomberman, Resident Evil och Ridge
Racer.
Källa: Xbox360News