Dual-core processorer med dubbla processorkärnor i ett och samma paket har
slagit ner som en bomb på PC-marknaden och både AMD och Intel satsar stenhårt på
att utveckla nya processorer med dubbla kärnor, men även ännu flera kärnor i en
och samma processor finns i deras planer. Hårdvaran har med andra ord ändrats
dramatiskt och parallell beräkningskraft har helt plötsligt blivit
hyperaktuellt, något nu mjukvaruutvecklare får rätta sig efter. Vi har redan
sett det inom spelindustrin där nästa generations spelkonsoler lanseras med en
massa parallell arbetskraft, trots detta kommer första generationen av spel för
dessa konsoler inte ta vara på all den tillgängliga kraften.
Microsoft har under höstens Processor Forum talat om de problem den snabba övergången till multicore-processorer skapat för mjukvarutillverkare. Stora delar av mjukvaruindustrin har helt enkelt inte varit förberedd på detta och för att man ska kunna lösa problemen krävs bättre kommunikation mellan hårdvaru och mjukvarumarknaden. Eller som Herb Sutter från Microsoft sade i sitt inledande tal under Processor Forum.
“I come from the world of software, and we need to talk,”
:: Läs mer om Mjukvarutillverkarnas problem med multicore-plattformar