Fysikeffekter i spel fick rejält mycket mer fokus är AGEIA avtäckte sin PhysX-krets. ATI har tidigare sagt att man tycker inte att en extern lösning för fysikhantering är en bra lösning utan att man ska öka programmeringsmöjligheter med GPUn och nu har NVIDIA tillsammans med HAVOK annonserat att de kommer visa upp en ny mjukvarulösning för hur man ska kunna simulera fysikeffekter med hjälp av SLI istället. Havok FX, som den nya lösningen heter, är än så länge bara i utvecklingsstadiet, men utvärderas just nu av en mängd spelutvecklare. Den är designad för Shader Model 3.0-kapabla kort och är inte alls låst till NVIDIAs kort, även om man kommer behöva kraften från deras GeForce 6/7-serier i SLI för att kunna använda det.
“Genom Havok FX kan grafikprocessorn simulera interaktionen hos tusentals objekt som kolliderar och interagerar, och beräkna friktion, kollision, gravitation, massa och hastighet vilket är grunden inom fysiken. Havok FX är skapad för grafikprocessorer som stödjer Shader Model 3.0, inklusive NVIDIA GeForce 6 och 7.”
Under dagen har det dykt upp artiklar som tar en närmare titt på NVIDIA och HAVOCs nya alster.
:: [H]ardOCP :: Adrian’s Rojak Pot ::
Källa: NVIDIA