Det avslöjades tidigare i veckan att Philips tagit patent på en teknik som skulle göra det omöjligt för TV-tittare att byta kanal under en reklampaus eller spola förbi reklam på inspelade TV-sändningar. Detta gick inte direkt väl hem hos konsumenterna och det blev ramaskri mot Philips där många talade om bojkott och liknande aktioner. Nu har dock Philips svarat på kritiken och man hävdar att tekniken aldrig var tänkt för att påtvinga tittare reklam. Istället ska den kunna användas så att man som tittare kan välja om man vill se filmen med eller utan reklam när den visas på TV, där det senare utan tvekan innebär en kostnad för tittaren.
“We developed a system where the viewer can choose, at the beginning of a movie, to either watch the movie without ads, or watch the movie with ads,” the company stated. “It is up to the viewer to take this decision, and up to the broadcaster to offer the various services.”
Man hävdade även att man inte hade några som helst planer på att använda tekniken i sina produkter. Man ville bara ta fram tekniken och söka patentet som en del i den bredare utvecklingen inom industrin. Ett mycket PR-mässigt svar men om man trots allt inte kommer använda tekniken kan alla TV-tittare världen över andas ut, men alla vet nu vad som kan komma.
Källa: Yahoo!