Hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel är utan tvekan ett av de hetaste ämnena på marknaden i dagsläget och efter att AGEIA lanserat sina första PhysX-expansionskort har bland annat NVIDIA och ATI presenterat sina egna lösningar. Alla vill vara med och dela på kakan samtidigt som inga vill hamna på efterkälken när “fysiktåget” går. Det verkar nämligen inte som att någon tror att detta bara är en fluga, hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel kommer slå igenom stort, frågan är bara när. Nu har man på ExtremeTech skrivit en artikel som säger att Microsoft planerar att integrera stöd för fysik i sitt DirectX API (Application Program Interface). Uppgifterna kommer från att Microsoft sökt folk som ska jobba i företagets “Direct Physics” team.
Exakt vad Microsoft planerar är ännu oklart men det faktum att man sökt anställda till detta program, och det redan i augusti 2005 visar att man förmodligen kommit en bit på vägen.
“This team is responsible for delivering a great leap forwards in the way game developers think about integrating Physics into their engines. Physics and real time, accurate simulation is a key part of the next generation gaming experience, bringing increased realism, greater immersion and more interesting experiences.” – Microsoft om deras Direct Physics team
Vi ser fram emot att höra mer om Microsofts planer och välkomnar det faktum att fysikeffekter verkar tas på stort allvar av spel och hårdvarumarknaden.