Konsumentmarknaden lär sig nya knep för var dag som går och siffror har sedan urminnes tider varit ett enkelt och effektivt sätt att fånga kunders uppmärksamhet. Hur ofta ser man inte datorbutiker vända sig till svensson-konsumenter med uttryck som “256MB grafikkort” eller “3.0GHz processor”. De med något större intresse är fullt medvetna om att varken klockfrekvens eller minnesmängd är den enda faktorn som avgör en komponents prestanda, men det är inte lika lätt att övertyga dem som inte är insatta. En av de marknader som verkligen fastnat i siffer-PR-träsket är digitalkameramarknaden. I princip det enda man marknadsför är kamerornas Megapixel-värde.
På Dans Data har man tröttnat på denna ensidiga marknadsföring och skrivit en artikel som tar upp hur man som konsument ska se på Megapixel-nojjan som finns inom digitalkamera marknaden. Klart intressant läsning även för dem som vet att MP inte är allt, men som fortfarande är lite på det oklara varför så är fallet. Läs hela artikeln på Dans Data.