Zune fick förra veckan en mastig lansering av Microsoft och med tanke på att det är deras första portabla mediaspelare man lanserar någonsin kan vi inte klandra dem. Zune är tänkt till att erövra marknaden för portabla mediaspelare och det betyder i sin tur att det är en direkt konkurrent till suveräna marknadsledaren iPod. Men det är långt fler tillverkare Microsoft måste tampas med på denna allt jämt växande marknad och frågan är hur stor chansen egentligen är att Zune lyckas göra bra ifrån sig. På Betanews har man publicerat en artikel där man går igenom Zunes chanser och man spekulerar i allt från användning av DRM i Zune Marketplace, till priser på själva spelaren och även på media i Microsofts Marketplace-butik.
Även om det är omöjligt att dra några slutsatser innan Zune fått visa vad den går för, eller ens dykt upp på marknaden, tror man att vi kan få se likheter med Microsofts lansering av Xbox. Microsoft vet att Apple och iPod lever på sitt populära varumärke och nu tror vissa att första generationens Zune mer kommer vara en inkörsport och användas för att skapa hype och intresse för själva Zune-konceptet. Det kan mycktet väl betyda att man satsar på extremt aggressiva priser, då Microsoft visat flera gånger tidigare att man inte är rädd för att tänka långsiktigt och förlora pengar kortsiktigt. Det ska istället vara andra generationens Zune som man kommer lägga mest tyngd bakom, lite som man försökt få Xbox 360 att rida på Xbox namn och marknadsföring.
“I think it might be a case of Microsoft holding things back so that they can continue to send a stream of innovation into the market with subsequent releases…In order to accomplish that, they will spend whatever it takes. And let’s face it, Microsoft can afford to outspend pretty much all of its competitors in the market, even Apple.”
Hur Microsofts Zune-plan verkligen ser ut lär nog inte avlöjas på ett bra tag, men det finns väldigt mycket som står på spel och en sak är säker. Man ska aldrig räkna bort mjukvarujätten som många gånger lyckats skapa attraktiva lösningar inom till synes mycket hårda marknader.