Core 2 Quadro kommer ge helt
nya möjligheter vad gäller krävande multitasking men för att utnyttja fyra
processorkärnor även när man inte jobbar med flera krävande program samtidigt
krävs det flertrådsoptimeringar på en helt annan nivå än i dagsläget. På IDF har
Intel visat upp en hel del system drivna av sin nya Core 2
Quadro-processorarkitektur och en av de intressantare demo man visade
var av en flertrådsoptimerad spelmotor som kommer från självaste
Futuremark. Till skillnad mot deras 3DMark-serie är Ice Storm Fighters inte ett
syntetiskt test, det är faktiskt ett spelbart speldemo. Även om det knappast lär
lanseras som ett fullfjädrat spel är det en helt annan sak än att köra skriptade
sekvenser som i andra testprogram.
Futuremark har utvecklat Ice Storm Fighters för flerkärniga processorer och just Intels fyrkärniga arkitektur passar utmärkt i detta fallet. På LegitReviews har man publicerat en lite artikel om den demovisning Intel utfört med Ice Storm Fighters och det är klart intressant att se hur man med hjälp av ett program kallat vTunes, avläser belastningen spelet har på processorns fyra kärnor. Speciellt som belastningen verkar spridas ganska jämt och i praktiken visar vilka fördelar ett flertrådsoptimerat spel kan få på en processor med flera kärnor.
Fyra trådar för själva spelet, en vardera för vTunes och ljudhanteringen
Vi ser verkligen fram emot att se speltillverkare anamma flertrådsoptimering på bredare front och Core 2 Quadro finns det utan tvekan anledning att återkomma till.