Vi har redan fått information om att NVIDIA tänkt utrusta sin G80 familj med en fysikaccelereringsenhet som likt PureVideo blir en extra krets för dedikerade ändamål. Nu visar det sig att NVIDIA tydligen tänkt sig att dedikera ändå mer plats i sin nya arkitektur för speciella beräkningar, nämligen HDR och kantutjämning. Den nya enheten i G80 kommer stödja 128-bit HDR (High Dynamic-Range), vilket kan jämföras med 64-bit för dagens värstinggrafikkort, och även 16X kantutjämning (Anti-aliasing). NVIDIA har redan stöd för 16X kantutjämning men då endast för SLI-system så G80 blir den första singelkretsen med stöd för denna avancerade teknik.
Ser vi tillbaka på HDR-funktionaliteten har NVIDIA använt sig av ett format utvecklat av Industrial Light and Magic, som bland annat ligger bakom specialeffekterna i Star Wars. Formatet stödjer alltså 128-bit flyttals HDR och borde ge upphov till betydligt kraftfullare HDR-effekter. Vi väntar fortfarande på mer konkreta exempel men vi vet redan vad dagens HDR-effekter gör i spel som Far Cry, Oblivion med flera.
Det ska även bli mycket intressant att se hur NVIDIA knyter ihop alla dessa funktioner i slutändan, G80 ser på pappret ut som en riktigt kapabel grafikkrets men vi ska inte dra för stora växlar innan korten verkligen fått visa vad de kan i opartiska tester.