Rydermark är ett nytt 3D-prestandatest som väntas dyka upp till jul och företaget som utvecklat testprogrammet, Candella Software, hävdar att Rydermark är mer trovärdigt än konkurrenter som 3DMark-serien från Futuremark. Anledningen ska vara att Rydermark faktiskt baseras på grafiska element och en grafikmotor från ett riktigt spel. Spelmotorn ska vara flertrådsoptimerad och verkar kräva en dubbelkärnig processor och ett grafikkort med stöd för DirectX 9.0 med Shader Model 3.0. Exakt vilket spel som motorn kommer ifrån är ännu oklart men spelet är ännu inte lanserat så tekniken som används i Rydermark borde vara riktigt färsk och stressande även för nya datorer.
Candella said that the new benchmark will use true 64-bit high dynamic range lighting with antialiasing, parallax occlusion mapping, soft shadows, normal mapping, soft particles, full scene motion blur, depth-of-field, heat haze, volumetric fire and realistic water physics.
Det ska nog mycket till för att Rydermark ska nå samma status som 3DMark-serien bland entusiaster men det kanske kan bli ett bra verktyg för att mäta datorprestanda, även om vi frågar oss varför man inte direkt kör prestandatester i spelet vars motor man lånat. Rydermark väntas i alla fall dyka upp gratis fram till jul och vi kommer säkerligen kika närmare på mjukvaran då.