Powerset försöker utmana Google med en ny typ av sökmotor

0

Small preview image

Powerset är namnet på företaget som har de högt flygande planerna på att skapa en sökmotor som ska kunna utmana Google. För detta har man vänt sig till Palo Alto Research Center. PARC är ett dotterbolag till XEROX som specialiserat sig på att licensiera patent och teknologi till andra bolag och de har en bred uppsättning med teknik som Powerset är intresserade av. De har även spenderat stora summor pengar på att vidareutveckla denna tillsammans. Genom att använda sig av PARC:s “natural language”-teknik så hopppas man kunna erbuda en tjänst som är mer nyanserad än alla andra sökmoterer. “Natural launguage” handlar nämligen om att få datorer att förstå hur vårat mänskliga språk fungerar.



Det innebär till exempel att istället för att vi använder nyckelord för att söka så ställer man en fråga till sökmotorn. Vill man veta vem som grundade 3DFX så frågar man helt enkelt: “Vem grundade 3DFX?” Det har pratats länge om denna teknik i samband med sökmotorer, men ingen har lyckats gå hela vägen.


Det är många investerare som visat intresse i Powersets projekt och stora mängder pengar är i rörelse. Även om Powerset är lite kaxiga och siktar högt försöker man ändå hålla nere förväntningarna eftersom det är en bit kvar till en färdig produkt.


“Today’s popular search engines are limited in terms of functionality and interaction with the user. Natural language represents the future of search, and the new paradigm in human-information interaction,” commented Mark Bernstein, PARC President and Center Director. “The challenge to process and understand natural language has required many years to address, as technology has evolved to enable new capabilities. We’re pleased to work closely with the exceptional team at Powerset to bring this capability to search. Powerset’s leadership and engineering expertise are key assets in helping to deliver this technology to consumers.”

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments