NVIDIA släppte nyligen sitt SDK 10 (mjukvaruutvecklingskit) och i detta har man nu hittat intressant information som avslöjar lite av grafikkortstillverkarens syn på framtiden. SDK 10 har nämligen CG profiler för Fragment50, Vertex50 och Geometry50 vilket betyder att spelutvecklare nu har verktyg för att programmera spel för Shader Model 5.0. Att redan nu förse sin compiler med SM5.0 kod borde betyda att man vill att spelutvecklare redan ska börja syna den nya grafiktekniken, vilket i sin tur betyder att Shader Model 5.0 kapabel hårdvara inte ska vara allt för långt borta. Enligt VR-Zone kan det handla om G90 som enligt rykten kan komma att dyka upp redan innan årsskiftet.
We heard faintly that G90 will come quickly so it seems NVIDIA is gearing up for that and it should support SM 5.0 and DX 10.1. NVIDIA has revealed in their CUDA release note that there will be a new NVIDIA GPU by late 2007 that supports double precision arithmetic so that could be G90. From our sources, we came to know that ATi is pushing for 55nm and DX10.1 by early 2008 and that could be R700.
När Shader Model 5.0 verkligen dyker upp i grafikkretsar och hur stora skillnader det är mot den fortfarande färska Shader Model 4.0 specifikationen återstår dock att se.