Som ryktena indikerade blev EMI det första av de stora musikbolagen att lansera digital musik för nerladdning helt fria från DRM-teknik vilket med andra ord gör det möjligt för konsumenterna att själva hantera sin musik efter eget intresse. EMI har valt att lansera sin DRM-fria musik som “Premium downloads” och man menar att det DRM-fria materialet även har betydligt högre ljudkvalité än deras existerande bibliotek av DRM-skyddad musik. Man ska erbjuda den nya DRM-fria musiken i olika bithastigheter ända upp till CD-kvalité vilket man anser passar den kundkrets de nya premium nerladdningarna riktar sig mot.
From today, EMI’s retailers will be offered downloads of tracks and albums in the DRM-free audio format of their choice in a variety of bit rates up to CD quality. EMI is releasing the premium downloads in response to consumer demand for high fidelity digital music for use on home music systems, mobile phones and digital music players. EMI’s new DRM-free products will enable full interoperability of digital music across all devices and platforms.
Redan idag ska EMIs nya DRM-fria musik finnas tillgänglig på Apple iTunes Store men inom en snar framtid väntas EMI släppa fram flera musikbutiker de närmaste veckorna men prisbilden på den nya DRM-fria musiken kan diskuteras. Singlar kostar 1.29 euro jämfört med 0.99 euro för DRM-motsvarigheten medan fulla album har samma pris oavsett om de använder sig av DRM-tekniken eller inte. Att man tar så pass mycket extra betalt för varje singel känns verkligen magstarkt och förhoppningsvis är det något som det kan bli ändring på.
EMI is introducing a new wholesale price for premium single track downloads, while maintaining the existing wholesale price for complete albums. EMI expects that consumers will be able to purchase higher quality DRM-free downloads from a variety of digital music stores within the coming weeks, with each retailer choosing whether to sell downloads in AAC, WMA, MP3 or other unprotected formats of their choice.
Nu väntar vi med spänning på de första försäljningsrapporterna från EMI för att se om deras DRM-fria satsning slår väl ut. Steget är i alla fall taget och frågan är även vad övriga musikbolag tycker om saken.