Det är i alla fall vad en krönikör hos BusinessWeek påstår. Han menar att genom EMIs och Apples samarbete så kommer AAC gå mot en alltmer dominerande ställning och bli industristandard. Författaren fortsätter med att anklaga Microsoft (med viss rätt) för att ha fört en förvillande DRM-strategi och nämner inte alls hur det är Apple som anklagas för att stänga in kunder och bete sig illa mot samma personer genom sitt agerande med iTunes Music Store och FairPlay. Han gör även ett tappert försök att rada upp ett antal spelare som har stöd för AAC. Det finns ett par stycken, men vad han totalt missar är att samtliga av dessa, med undantag för iPod, spelar MP3 som första och främsta format. Samtidigt så finns det tusentals andra mp3-spelare som också spelar MP3, men inte AAC.
Medan Microsoft har presenterat alltför många DRM-standarder på egen hand har resten av industrin varit lika goda kålsupare. Skillnaden mellan dessa och Apple har varit att dessa delat med sig av sina format, licenser eller gratis, för att försöka skapa en enad marknad. Apple har vägrat och sitter nu i en mindre obekväm sits på grund av det. Samarbetet med EMI har fått många i media att reagera och än en gång hylla Jobs för något som vi andra har försökt få industrin att förstå i flera år.
Avsaknaden av insyn i marknaderna utanför USA är slående i hans analys. Medan spelartillverkare som Cowon, iRiver, Meizu, Archos, m.fl. lever i skymundan i USA så florerar de i Europa och Asien, och deras fokus har hela tiden varit på MP3 och sedan bredda utifrån det. AAC är inte heller ett tekniskt överlägset format, MP3 finns i överlägsen mängd runt om i världen och det finns egentligen inte speciellt mycket som styrker att AAC skulle gå från att vara ett iTunes-format till något annat än det.