InPhase och Cypress annonserar nytt samarbete för holografiskt media

0

Small preview image

Holografisk lagring i modern tappning dök upp ungefär i samma veva som Blu-ray och HD DVD (då kallad AOD) började att göra reklam för sig. Holografiskt media var dock inte tänkt som en konsumentprodukt, utan som ett alternativ för företag för backup och långtidslagring. Holografiskt media är både mycket snabbt och har en ganska otrolig lagringkapacitet (skivor på 300GB är kommersiellt fullt möjliga), men också ett otroligt högt pris, vilket också är anledningen till varför de inte är en konsumentprodukt.

Det nya samarbetet med Cypress är för att skaffa sig mer expertis inom CMOS-bildsensorer. Cypress och InPhase har samarbetat sedan 2005 med att utveckla en CMOS-bildsensor som är snabb och känslig nog för att kunna användas inom holografisk lagring.

Bildsensorer används för att läsa data som spelats in på dessa skivor. InPhase lovordar de högkvalitativa CMOS-sensorer som Cypress utvecklat och menar att de är nära att utveckla nästa generations enheter.

“Holographic storage delivers high capacity by recording data throughout the volume of the recording material, and not just on the surface. With each flash of the laser, a data page of approximately 1 million bits is recorded. Each data page is located at a unique address within the material and several hundred pages of data, each with their own unique address, are recorded in the same location of the medium. Each of these collections of data pages is then referred to as a “book.” This new recording technique enables more holograms to be stored in the same volume of material by overlapping not only pages, but also books of data. This dramatically increases the storage density.”

Cypress å sin sida tror att holografisk lagring kan man mycket väl vara framtiden eftersom det erbjuder hög lagringkapacitet och densitet utöver all annan media tillgänglig idag.

Vi kan bara instämma i att denna typ av lagring är en möjlig framtida standard, men eftersom den är så långt ifrån att vara en konsumentprodukt har vi våra tvivel. Företagmarknaden är inte alltid beroende av konsumenterna, men det brukar ändå finnas vissa band när det gäller just lagring.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments