Kina är världens näst största land sett till Internetanvändare och dess 160 miljoner Internetsurfare väntas fortsätta växa i snabb takt och förmodligen gör att Kina tar över förstaplatsen från USA innan årtiondets slut. Samtidigt är Kina en av Microsofts absolut bästa marknader där fyra femtedelar av Internetanvändarna förlitar sig på Internet Explorer som webbläsare. Enligt Mozillas egna uppskattningar finns det endast 2% regelbundna Firefox användare i Kina och detta beror till stor del på dåligt stöd för webbläsaren hos inhemska hemsidor. Mozilla har nu börjat arbeta aktivt med att skapa kontakter och partners i Kina för att förbättra stödet för sin webbläsare och målet är att nå 5% av marknaden så fort det bara går.
Det skulle vara ett stort framsteg för Mozilla samtidigt som det är lång väg att gå om man jämför med Firefox marknadsandel i USA som ligger på 19.65%.
Firefox är som bekant Open Source men på grund av den massiva piratkopieringen i Kina har gratismjukvara inte fångat samma intresse. Något Mozilla får försöka arbeta sig runt om man vill utöka sin marknadsandel.
Bill Xu, founder of the ZEUUX Free Software Community, a Beijing group that promotes open source, points out that for Firefox to succeed in China, it shouldn’t compete on cost but by stressing its security features. “IE isn’t very secure. It’s plagued with a lot of add-ons, malware, and viruses. Firefox is more secure, and that’s the main reason a lot of users choose it,” he says.