Det verkar som att NVIDIA kan ha hittat ett sätt att stå upp mot Intel och allt deras prat om raytracing, även fast man var väldigt snabba med att nedvärdera Intel för detta tidigare. Mycket av de tidiga diskussionerna kring Larrabee var just om dess potential som raytracer, men det har sedan klargjorts att kretsen även kommer att rastera pixlar, det blir faktiskt dess huvuduppgift. I vilket fall verkar det som att NVIDIA nu börjar knyta till sig lite expertis inom raytracing området genom att köpa upp det nystartade företaget RayScale.
Det Utah-baserade företaget består av ett flertal personer från University of Utah och har nu funnits till i runt 10 år. Deras huvudprodukt är för Autodesk Maya och kallas LightNow. Det använder interaktiv raytracing för att rendera fotorealistiska 3D-bilder. RayScale är fortfarande i betastadie (v0.9), men bjuder på ett flertal intressanta tekniker enligt hemsidan;
- Lambert, Phong, PhongE, Blinn, and Anisotropic materials
- Maya lights
- Fully responsive ray traced rendering window that updates to changes in the Maya model’s geometry or materials
- Integration with Maya Rendering window
- Simple ray tracing
- Global illumination
- HDR rendering
- Environment mapping
Version 1.0 (om det nu kommer någon när NVIDIA tar över styret) ska också innehålla följande efter lanseringen under 2008.
- Caustics
- RayScale advanced shaders
NVIDIA har visat mycket lite intresse för raytracing tidigare, då man hävdat att det helt enkelt varit för långsamt för att användas, men att tekniken skulle kunna visa sig användbar i vissa specifika scenario, vilka man ännu inte specificerat. Så nu när både Intel och NVIDIA har snappat upp raytracing kan vi inte låta bli att fundera över vad AMD planerar.