Intel släpper detaljer om Larrabees CPU/GPU design

0

Small preview image

Intel Larrabee har nog minst ett år av utveckling framför sig innan vi ser kretsen på marknaden och förmodligen tar det ännu längre tid än så för Intel att sy ihop de sista trådarna i sin nya GPU-satsning. Larrabee är som bekant en satsning mot att även hantera 3D-grafik på sina chip, men att kalla det en grafikprocessor är inte heller rätt då det är mer en korsning mellan en GPU och CPU. Rötterna kommer som vi redan avslöjat från Intels numera uråldriga Pentium-arkitektur och man kan helt enkelt att använda olika antal kärnor för att skapa kretsar med olika prestanda.



Även om det alltså kommer dröja till slutet av nästa år eller kanske till och med år 2010 innan vi får se Larrabee i färdiga produkter har nu Intel släppt lite ytterligare information om sitt stora projekt som, om man lyckas, kan komma att förändra sättet vi ser på datorer i dagsläget. Man hävdar att Larrabee kan komma att bli, senare i framtiden, den enda processor vi kan behöva i en PC då den har en arkitektur som skulle göra det möjligt att ta över jobbet från både CPUn och grafikkort, allt i en och samma krets.



Mycket hänger på vilken tillverkningsprocess som Intel kan få klar till lanseringen av Larrabee då det inte bara handlar om ökade klockfrekvenser utan ännu viktigare om hur många av dessa Pentium-besläktade kärnor man får plats med i kretsen.


För att allting ska fungera krävs det dock att Intel skapar lite magi med sin mjukvara då det är grunden till att hela artiketuren ska fungera och få ut sin potential. Det är spännande att tänka på helt mjukvarubaserade rendering som sköts av en CPU/GPU krets som Larrabee. Bara tänk att istället för att lansera en ny grafikkrets för en ny version av DirectX, som ATI och NVIDIA gör i dagsläget, skulle man genom en enkel drivrutinsuppdatering lägga in stöd för nya effekter och tekniker. Det enda som hindrar utökandet av effekter och funktioner är kretsens ursprungliga prestanda.


Well, we’ve known it was coming for quite a while. We knew it would be a many-core CPU architecture well suited to graphics. And with as much information as we were given, when we sat down to look at what we had we felt like we still didn’t know anything about Larrabee. Piles of data and information, insight into how a software render would fit on top of the underlying architecture… it has left us with the feeling that all this is a really cool idea with great potential, but we just don’t have any idea what or how well it will do when it finally hits. – Anandtech


Det har nu dykt upp en del intressanta förhandstittar på Larrabee och dess design så för er som är vill lära er mer om Intels kommande “grafikprocessor” kan ni läsa mer här;


:: Anandtech :: PC Perspective :: Tech Arp :: Tech Report ::

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments