iPod tappar värde för Apple med rask takt

0

Small preview image

Apple förändrades som företag efter att man lanserade sin iPod-familj av mediaspelare år 2001 och är en stor anledning till Apples inflytesrika position på IT-marknaden idag. För bara två och ett halvt år sedan stod iPod-spelarna för hela 55% av Apples totala försäljning. Sedan dess har det dock gått ganska markant utför och om man bortser från försäljningsspikar vid nylanseringar har iPods värde för Apple sjunkit för varje kvartal sedan dess. Senaste kvartalet stod iPod-försäljningen för endast 14.21% av Apples totala försäljning.



Exakt vad som ligger bakom detta, lägre priser på spelarna eller att Apples Mac och iPhone produkter nu är en större del av företagets försäljning, är lite mer oklart. Hur detta kommer att påverka Apples prioriteringsordning återstår också att se. Det är positivt att man numera inte behöver förlita sig fullt så mycket på en enda produktlinje, men samtidigt lär man fråga sig hur mycket tid och pengar som är värt att satsa på en krympande marknad.



Bildkälla: Fortune CNN

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments