DirectX 11 är nästa generations programmeringsgränssnitt för grafikkort (API) från Microsoft. DX11 har visats upp offentligt vid ett par event redan, men specifikationerna har varit fortsatt okända. Microsoft har sagt att DX kommer att bli en uppföljare av DX10.1. DX10 var en total omskrivning av den dåvarande DirectX koden och DX11 skulle “bara” komma med nya funktioner och effekter tillsammans med bättre effektivitet och skalningsmöjligheter. Pipelinen kommer även att omfatta nya steg för tessellation, något som först började användas med Xenos GPUn i Xbox 360.
Tyvärr är tessellator enheten som finns i Xenos och andra nuvarande Radeon HD 2xxx, 3xxx eller 4xxx grafikkort inte kompatibel med DirectX 11 specifikationerna. Det är oklart hur mycket som måste förändras för att göra den kompatibel med DirectX 11. Microsoft kommer även att introducera en mer ospecificerad shader, men målet är inte direkt att skapa en ny GPGPU API utan snarare ge programmerare fler möjligheter när man skriver sina spel.
Sist men inte minst kommer det så eftertraktade flertrådsstödet. Inte direkt en ny funktion, men fortfarande något som kan ge en prestandaökning för många gamers där ute, speciellt de som väljer att uppgradera till Intel Core i7. När Windows 7 anländer under andra halvan av 2009, borde det även finnas många som sitter och väntar på DirectX 11 och dess nya funktionalitet, det har nu bekräftats att de kommer att anlända tillsammans. När Vista-versionen av DX11 dyker upp är dock oklart.