De flesta har vid flera tillfällen svurit sig blå över hur många teknikprodukter paketeras. De genomskinliga plasthöljen som förvisso ger en fin översikt av produkten på butikshyllan men som samtidigt kräver våld i Rambo-klass för att öppnas. Många fingrar och psyken har skadats i öppnandet av allt från USB-minne till Xbox-kontroller och nu har det på ganska kort tid dykt upp flera initiativ från stora företag som lovar att göra slut på dessa irriterande “clamshell” paketeringar.
Först ut var Amazon som gick ut med sitt “frustrationsfria” initiativ i början på november. Ett projekt som väntas ta flera år att slutföra men som redan idag har tagit sin början.
Small items, such as memory cards, are also good candidates for Frustration-Free Packaging. Typically encased in oversized plastic clamshells to deter shoplifting, memory cards are then placed inside larger cardboard boxes for shipment to customers. Working with Transcend, Amazon has eliminated the hard-to-open clamshell and the need for an additional box. Instead, the cards will now ship inside recyclable cardboard envelopes which use less material. Amazon is working to shrink the envelope size even further. – Amazons pressmeddelande
Nu har även Sony officiellt gått ut med att man kommer följa i Amazons fotspår och på allvar kämpa för att ta fram smidigare paketeringslösningar. Sonys kampanj går lite mer rakt på sak och är döpt till “Death to the Clamshell”. Man har till och med lagt upp ett ganska roligt videoklipp som, om än något överdrivet, visar hur dryga dessa paketeringar verkligen kan vara.
Det känns inte som en dag för tidigt och vi kan bara hoppas att flera tillverkare och butikskedjor följer samma exempel.